Suomen Lähijunat osti VR:ltä 11 junaa – Lähijunaliikenne varmistumassa

0
Suomen Lähijunat Oy:n varatoimitusjohtaja Jaakko Mustakallio ja toimitusjohtaja Antero Alku

Suomen Lähijunat Oy:n omistukseen on tänään siirtynyt VR:ltä 11 lähijunaa. Näin Suomen
Lähijunat Oy on ensimmäinen henkilöjunaliikenteen operaattori Suomessa avautuvilla
markkinoilla, joka omistaa ja operoi henkilöjunaliikennettä VR:n lisäksi.

– Upea päivä suomalaisen joukkoliikenteen historiassa. Näiden täyden modernisoinnin
läpikäyvien junien avulla tulemme tarjoamaan säännöllistä lähijunaliikennettä
kustannustehokkaasti ympäri Suomen, missä sitä ei ole aiemmin ollut saatavilla, yhtiön
toimitusjohtaja Antero Alku sanoo.

Suomen Lähijunat Oy:n tavoitteena on tarjota jopa 30 minuutin välein kulkevaa
lähijunapalvelua suurilla kaupunkiseuduilla, sekä 2 tunnin vuorovälein kulkevaa
aluejunapalvelua, joka yhdistää kuntakeskuksia toisiinsa.

– Tavoitteenamme on parantaa joukkoliikenteen suosiota, lisätä kuntien elinvoimaa sekä
tuoda 2 miljoonaa suomalaista säännöllisen lähijunaliikenteen piiriin. Nämä 11 junaa ovat
ensimmäinen askel, joilla voimme palvella uusia kaupunkiseutuja jo vuoden 2025 aikana,
yhtiön varatoimitusjohtaja Jaakko Mustakallio kertoo.

Taustalla lähijunaliikenteen aukeamiselle ovat EU-säädökset, jotka avaavat
lainsäädännöllisen monopolin alla toiminutta raideliikennettä Suomessa. Uudistusten
tavoitteena on nostaa kestävän raideliikenteen kulkutapaosuutta liikenteessä, joka on
pysynyt paikallaan 90-luvun alusta saakka.

Orpon hallitusohjelmassa osaltaan edistetään lähijunaliikenteen markkinoiden avautumista
ja lisätään alueiden omaa vastuuta lähijunaliikenteen järjestämisessä. Kunnat voivat tilata
uutta lähijunaliikennettä välittömästi parantaakseen joukkoliikenteen suosiota sekä oman
alueensa elinvoimaa.

– Radanvarsikunnille lähijunat ovat mahdollisuus ottaa tulevaisuus omiin käsiin. Pirkanmaan lähijunapilotissa tunnin vuoroväli on jopa nelinkertaistanut junamatkustajien määrän 2019– 2023 välillä. Lähijunilla on onnistuttu luomaan ihmisiä, asumista ja investointeja palveleva kokonaisuus, liityntäpysäköinti-mahdollisuuksia unohtamatta Mustakallio toteaa. Hän arvioi, että Varsinais-Suomessa lähijunaliikenne voisi käynnistyä jo vuonna 2025.

Antero Alku korostaa, ettei Suomen Lähijunat Oy pyri järjestämään lähijunaliikennettä kaikkialla Suomessa, vaan yhtiö on lähdössä liikkeelle kolmessa paikassa.

Suomen Lähijunat Oy:n mukaan lähijunaliikenteelle olisi potentiaalia seuraavilla reiteillä:

1. Uusikaupunki–Turku–Salo
2. Loimaa–Turku–TurkuSatama tai Naantali (mikäli sähköistys toteutuu)
3. Rauma–Sastamala–Nokia–Tampere
4. Tampere–Kangasala–Orivesi
5. Tornio–Kemi–Oulu–Raahe
6. Helsinki–Karjaa–Inkoo–Tammisaari–Hanko
7. Äänekoski–Jyväskylä–Muurame (vaatii infran lisäyksiä Äänekosken radalla)
8. Keuruu–Jyväskylä–Hankasalmi–Pieksämäki–Savonlinna (hybridikalusto)
9. Vaasa–Seinäjoki–Ähtäri (hybridikalusto)
10. Seinäjoki–Lapua–Kauhava–Härmä–(Pietarsaari/Kokkola)
11. Iisalmi–Kuopio–Suonenjoki
12. Joensuu–Viinijärvi–Varkaus–Pieksämäki (biodiesel-, akku- tai hybridikalusto)
13. Kouvola–Lappeenranta–Imatra
14. Pieksämäki–Mikkeli–Mäntyharju–(Kouvola)
15. Itä-Suomen aluejuna (Järvi-Suomen rengasreitti) > Itä-Suomen saavutettavuus
Muita mahdollisia reittejä:
16. Pieksämäki–Savonlinna–Parikkala (biodiesel-, akku- tai hybridikalusto + uusi silta)
17. Kuopio–Siilinjärvi–Juankoski–Kaavi–Joensuu (biodiesel-, akku- tai hybridikalusto)
18. Seinäjoki–Kurikka–Kauhajoki–(Teuva–Närpiö–Kaskinen) (biodiesel- tai akkukalusto)
19. Oulu–Muhos–Utajärvi–Vaala
20. Heinola–Lahti–Orimattila (radan nopeudennosto + hybridikalusto)

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän