
Uudenkaupungin Työvene Oy on saanut kolmen hybridivalmiin aluksen tilauksen skotlantilaiselta Maritime Craft Services (Clyde) LTD (MCS) -varustamolta. Kyseessä on merituulivoimaloiden huoltotyöntekijöiden käyttöön tulevat alukset. Työveneen toimitusjohtaja Juha Granqvistin mukaan tilaus merkitsee Työveneen läpimurtoa nopeasti kasvaville merituulivoimamarkkinoille.
– Työveneelle tämä on erittäin merkittävä kauppa, koska se avaa meille ovet täysin uusille markkinoille. Merituulivoima on kovassa nosteessa ja vastaavista miehistönsiirtoon ja huoltoon tarkoitetuista aluksista sekä niiden rakentajista tulee pula seuraavan kymmenen vuoden aikana, Granqvist kertoo.
Hankkeen työllistävä vaikutus Työveneelle on noin 150 henkilötyövuotta ja Granqvistin mukaan yrityksellä onkin jatkuva rekrytointi päällä. Tällä hetkellä yritys työllistää noin 50 henkeä ja lisäksi alihankinnan kautta satoja henkilöitä. Työveneellä varustellaan tällä hetkellä myös Puolaan tilattua imuruoppaajaa ja Rajavartiolaitoksen ulkovartiolaivojen rakentaminen alkaa alkuvuodesta.
– Miehistönsiirtoalusten tilauksen tarkkaa arvoa emme voi kertoa, mutta se on reilusti yli 20 miljoonaa euroa, hän lisää.
Työvene rakentaa skotlantilaisyritykselle 29-metrisiä miehistönsiirtoaluksia, jotka voivat viedä 24 huoltoteknikkoa Pohjanmeren tuulivoimapuistoille ja kuljettaa sen lisäksi 30 tonnia kansilastia. Alusten huippunopeus on 22 solmua. Ensimmäinen alus toimitetaan tilaajalle kesällä 2025.
Työvene toimittaa siis kolme kaksirunkoista swath-alusta, joilla on poikkeuksellisen hyvä merikelpoisuus ja aluksen liikkeet merenkäynnissä ovat mahdollisimman vähäisiä. Swath-lyhenne tulee sanoista small waterplane area twin hull eli pieni kaksoisrunkoinen vesitasoalus.
– Alukset on mahdollista rakentaa Työveneen nykyisissä tiloissa, mutta tulemme todennäköisesti investoimaan uuteen suurempaan alumiinituotantohalliin, jossa rakentaminen olisi tehokkaampaa kuin nykyisissä tiloissa, Granqvist lisää.
Skotlantilainen MCS-varustamo on perustettu vuonna 1976 ja se on edelläkävijä nyt tilatun alusmallin operoimisessa maailman merituulivoimapuistoilla. Varustamon kaupallinen johtaja ja kahden aiemman swath-aluksen operoija Menno Kuyt kertoo, että Työveneeltä tilatun aluksen operointi-ikkuna Pohjanmerellä on jopa 100 päivää suurempi kuin perinteisellä katamaraanirunkoisella aluksella.
– Perinteinen alus joutuu pysyttelemään huonolla säällä satamassa. Swath-mallin alukset ovat merenkulullisesti parhaita ja markkinoiden turvallisimpia, Kuyt lisää.
Työvene yhdistyi alkuvuodesta virolaisen kilpailijansa Baltic Workboatsin kanssa. Yhdessä yritykset muodostivat suomalaisen Nordic Yards Group -nimisen yhtiön, jonka hallituksessa myös Granqvist istuu.
– Nämä alusmallit ovat erittäin monimutkaisia ja ainoastaan harvoilla laivanrakentajilla ympäri maailmaa on niiden rakentamiseen tarvittava tietotaito, Nordic Yards Groupin ja Työveneen myynti- ja kehitysjohtaja Nils P. Olschner sanoo.
Olschnerin mukaan miehistönsiirtoaluksissa on suurempi kansipinta-ala kuin perinteisellä katamaraanilla ja niiden merikelpoisuus on suuri etu miehistölle ja miehistön tuottavuudelle, mutta samalla se on myös turvallisuuskysymys.
– Huoltoteknikot eivät olet kokeneita merimiehiä ja ovat siksi alttiita merisairaudelle ja väsymykselle tavanomaisissa aluksissa. Tämä voi olla vaarallista, kun he työskentelevät merellä ja liikkuvat turbiinien, siirtoalusten ja isompien offshore-alusten välillä, Olschner lisää.
Olschnerin mukaan kolme tilattua alusta ovat hybridivalmiita nopeaa ja kustannustehokasta hybridivoimanlähteen jälkiasennusta varten.
– Ne ovat myös ensimmäiset merituulivoimapuiston miehistönsiirtoalukset, jotka on varustettu painolastiveden käsittelylaitoksella, Olschner lisää.
Olschner suhtautuu optimistisesti Työveneen laajentumiseen offshore-tuulivoimamarkkinoille.
– Se on nopeasti kasvava segmentti, josta seuraa pulaa tarvikkeista ja aluksista, joten näemme tässä runsaasti potentiaalia, eikä pelkästään offshore-tuuliteollisuudessa, vaan myös öljy- ja kaasuteollisuudessa, hän lisää.
Työveneen uudisrakennustoimintaa kaupallisilla markkinoilla tukee Suomen valtion vientiluottolaitos Finnvera.