– Vaikka liikennemittaukset on tehty sellaisessa paikassa, että aivan varmasti marketin hitaahko, kääntyvä liikenne muodostaa ison osuuden tästä liikenteestä, silti mittausjaksolla autoilijoista 40 prosenttia ajoi ylinopeutta. Yli 70 km/h ajaviakin löytyi 18 kappaletta ja näistä rekkoja oli kolme, suunnittelija Henriikka Lohtaja Uudenkaupungin kaupunkisuunnittelusta kertoo.
Liikennemittauksia tehtiin Vakka-Suomenkadulla 4.9.-11.9. välisenä aikana. Arkipäivinä kadulla ajoi keskimäärin 9490 autoa ja kaikkina viikonpäivinä keskimäärin 8923. Liikennemäärät ovat valtakunnallisestikin suuria.
Lohtajan mukaan Vakka-Suomenkatu nousee esiin myös muissa tilastoissa. Kävelyn ja pyöräilyn asukaskyselyn perusteella Vakka-Suomenkatua pidetään vaarallisena. Vastaajien mukaan esimerkiksi pyöräilijät välttelevät kadulla ajamista. Lohtaja myöntää, että hän ei itsekään mielellään liiku Vakka-Suomenkadulla kävellen tai pyörällä, eikä autollakaan.
– Vakka-Suomenkadulla tapahtuvat onnettomuudet ovat olleet järjestään vakavia. Erityisesti kuolemaan johtanut pyöräilijäonnettomuus on todella murheellinen. Viime vuonna lasten parlamentissa Hakametsän koululaiset toivoivat liikennevaloja Vakka-Suomenkadun ylitykseen, koska ylitys on niin vaarallinen.
Liikennelaskelmia on tehty tänä syksynä Uudessakaupungissa seitsemässä keskustan kohteessa. Osittain ne liittyvät kävelyn ja pyöräilyn ohjelman seurantamittauksiin. Niiden tarkoituksena on antaa tietoa pohjaksi suunnittelulle ja tulevalle päätöksenteolle.
Vakka-Suomenkadun lisäksi mittauksissa herätti huomiota Pohjoistullitie, jossa myös ylinopeudet ovat yleisiä.
30 km/h:n nopeusrajoitusalueella 23 prosenttia autoilijoista ajoi yli 40 km/h. Lohtaja arvioi, että liikenneympäristö ei tue matalaa nopeutta.
– Tie on leveä ja suojatien ylittäjiä ei näy paljoa, muulloin kuin koululaisten liikkuessa. Maantiemäisyys johdattaa kovempiin nopeuksiin. Liikenneympäristö on haastava asia. Nopeusrajoituksen noudattamista ei voi kuitenkaan tehdä fiilispohjalta, vaan nopeusrajoitus sitoo siitä huolimatta miltä tie tuntuu.
– Sydämestäni toivon, että Pohjoistullitiellä ajetaan hitaammin edes koululaisliikenteen aikana.
Liikennemittauksia on tehty Vakka-Suomenkadun ja Pohjoistullitien lisäksi myös Hiuntiellä, Koulupolulla, Rantakadulla, Lokalahdentiellä ja Honkatiellä. Kadulla mitattiin sekä autoliikennettä että pyöräilijämäärää. Pyöräilijöiden määrän laskentaan liittyy epävarmuutta, sillä tutkalaitteisto ei havaitse aina pyörää. Pyörässä on ”heijastavaa” pintaa niin vähän. Hajonta pyöräilijän kohdalla on kuitenkin vain viiden prosentin luokkaa.
Eniten pyöräilijöitä kulkee Hiuntiellä, jossa pyöräilijöitä oli arkivuorokausina mittausten mukaan keskimäärin 558 ja autoja 3947.
Selvitykset osoittavat, että Uusikaupunki on selvästi autokaupunki. Tässä ei Lohtajan mielestä ole mitään erikoista, niin ovat monet muutkin kaupungit.
– Kaksi kolmasosaa uusikaupunkilaisista asuu alle vartin pyöräilymatkan päässä torista. Valtakunnallisessa henkilöliikennetutkimuksessa todettiin, että puolet kahden kilometrin matkoista tehdään autolla, eli hyvinkin lyhyitä matkoja ajetaan autolla. Jokainen otettu askel olisi kuitenkin askel terveyteen
Hän muistuttaa, että taajama-alueilla pyöräilyn pitäisi kuitenkin olla tasavertainen liikennemuoto autojen kanssa.
– Ratkaisuja on tähän asti tehty autojen lähtökohdista.
Tässä asiassa poikkeuksen Suomessa tekee Oulu, jota kutsutaankin Suomen pyöräilypääkaupungiksi.
– Siellä talvisin aurataan pyörätiet kärjessä. Aurakuskit vielä testaavat pyörällä, että tuliko hyvä tulos, Lohtaja kertoo.
Fakta
Liikennemäärät arkivuorokaudessa
Hiuntie autoja 3947, josta raskasta liikennettä 5,4%, pyöriä 558
Pohjoistullitie autoja 2667, josta raskasta liikennettä 4,0%, pyöriä 185
Koulupolku pyöriä 289
Rantakatu autoja 4499, josta raskasta liikennettä 5,2%
Vakka-Suomenkatu autoja 9490, josta raskasta liikennettä 8,6%, pyöriä 123
Lokalahdentie autoja 6317, josta raskasta liikennettä 7%
Honkatie autoja 1447, josta raskasta liikennettä 4,6%, pyöriä 172
Ja valokuva tietysti valo ohjausta risteyksesyä!?