Koko hanke perustuu Antero Alun ja OnniBusin perustajana tunnetun Pekka Mötön vahvaan uskoon lähijunaliikenteen tulevaisuuteen. Jos muut ovatkin epäilleet, tuleeko paikallisen henkilöjunaliikenteen käynnistämisestä mitään, Alku ja Möttö ovat sinnikkäästi vieneet hanketta eteenpäin. Heidän uskonsa perustuu Ruotsin malliin, jossa lähijuna- ja bussiliikenne niveltyvät joustavasti toisiinsa. Suomen Lähijunat Oy:ssa uskotaan, että näin Suomen joukkoliikennekin pitää rakentaa.
Varsinais-Suomessa lähijunaliikenne on saanut tukea niin Varsinais-Suomen liitolta kuin kuntakentältäkin. Myös Orpon hallitusohjelma edistää osaltaan sen käynnistämistä.
Suomen Lähijunat Oy on vienyt hanketta eteenpäin, kuten on luvannut, tosin myöhästyneellä aikataululla. Yhtiö olisi valmis aloittamaan liikennöinnin Uusikaupunki – Turku – Salo-reitillä, mahdollisesti jo vuonna 2025. Pallo on nyt kuntapäättäjien käsissä. Lähijunaliikenne toteutuu vain, jos kunnat ovat valmiita tilaamaan liikennettä ja osallistumaan sen kustannuksiin. Esimerkiksi Turun kaupunki ei ole vielä julkistanut kantaansa.
Kun Antero Alku konsulttina esitteli ideaa ensimmäisen kerran Uudessakaupungissa, meillä täällä oli hyvä pöhinä. Tilanne on siitä muuttunut: pendelöintiä autotehtaalle on vähemmän, kaupungin asukasluku on laskussa ja kaupungilla on aloitettu talouden sopeuttamisohjelma. Tässä tilanteessa päättäjät voivat nähdä lähijunaliikenteen joko mahdollisuutena tai mahdottomuutena.
Vanha sanonta kuuluu, että rohkea rokan syö. Ilman riskinottokykyä kaupunki ei kasva eikä kehity.
Teija Uitto