Rajavartiolaitoksen uusien laivojen rakentaminen alkanut – tuo työtä myös Uuteenkaupunkiin

0
Rajavartiolaitoksen julkaisema havainnekuva uudesta aluksesta.

Rajavartiolaitoksen uusien ulkovartiolaivojen rakentaminen on alkanut. Ensimmäisen laivan juhlallinen teräksenleikkuutilaisuus pidettiin tiistaina Puolan Gdanskissa. Laivojen rungot valmistetaan Puolassa ja muu rakennustyö tapahtuu Uudessakaupungissa Uudenkaupungin Työveneen telakalla. Laivojen rakennuttamisesta vastaa Meyer Turku Oy. Alukset tuovat työtä Uuteenkaupunkin sadoille henkilöille alihankkijat mukaan lukien.

Rajavartiolaitoksessa on vuodesta 2020 alkaen ollut käynnissä Vartiolaiva 2025 -hanke. Hankkeella korvataan vanhentuvat ulkovartiolaivat kahdella Turva-luokan ulkovartiolaivalla. Uusien laivojen rakentaminen on nyt aloitettu ja ensimmäisen laivan on määrä valmistua vuonna 2025. Toinen laivoista valmistuu vuosi tämän jälkeen eli vuoden 2026 aikana. Uudet laivat tulevat olemaan käytössä 2050-luvulle saakka.

Rajavartiolaitoksen suorituskyky avomerellä perustuu merkittäviltä osin monitoimisten ulkovartiolaivojen jatkuvaan operointiin ja valmiuteen. Ulkovartiolaivat ovat merellä noin 330 vuorokautta vuodessa. Rajavartiolaitoksella on tällä hetkellä käytössään kolme ulkovartiolaivaa, joista 2014 käyttöön otettu vartiolaiva Turva on ajanmukainen. Kahdesta vanhasta ulkovartiolaivasta valmistaudutaan luopumaan siinä vaiheessa, kun uudet laivat valmistuvat ja ne otetaan käyttöön.

Nyt rakenteilla olevissa Rajavartiolaitoksen laivoissa suorituskyky paranee merkittävästi poistuviin laivoihin verrattuna. Alusten valvonta- ja vaikuttamiskykyä rajojen valvonnassa sekä sen yhteydessä tehtävässä alueellisen koskemattomuuden valvonnassa ja turvaamisessa parannetaan. Kehittyneet valvontajärjestelmät ja tiedonsiirtoratkaisut parantavat tilannekuvan ylläpitoa ja sen jakamista. Uusien laivojen avulla kyetään kasvattamaan myös massaevakuointikykyä. Vakavien ympäristöonnettomuuksien hallinnan valmius on kaikilla aluksilla välitön ja kokonaisöljynkeräyskapasiteetti noin kaksinkertaistuu nykyisestä. Uudet laivat tulevat olemaan vähäpäästöisiä ja energiatehokkaita.

Eduskunta on myöntänyt laivojen hankintaan 448 milj. euron tilausvaltuuden. Hankintaan tullaan hakemaan rahoitusta myös EU:n rajaturvallisuuden ja viisumipolitiikan rahoitusinstrumentista.