Kirjaston digiopastus auttaa maksutta

0
Kirjastonhoitja Aino Hautio jakaa digiopastusta Uudenkaupungin kirjastossa joka toinen tiistai.

Digi- ja väestötietoviraston tuore digitaitokysely paljastaa, että 36% suomalaisista kokee tarvitsevansa usein apua digitaalisten laitteiden käyttäjänä. Yleensä apua kysytään omilta läheisiltä. Mutta aina ei ole läheistä keneltä kysyä, eikä läheinenkään välttämättä osaa neuvoa. Moni ei kuitenkaan tunne julkisia digituen palveluita, joita tarjotaan usein esimerkiksi kirjastoissa.

– Uudenkaupungin kirjaston digiopastus toimii periaatteella tule sisään ja kysy, hymyilee kirjastonhoitaja ja digineuvoja Aino Hautio.

Hautio pitää Uudenkaupungin kirjastossa maksutonta digiopastusta joka toinen viikko.

– Toki aina muulloinkin saa kysyä, jos on digilaitteisiin tai palveluihin liittyviä ongelmia. Jos minä en ole paikalla, niin yleensä kirjaston henkilökunnasta joku osaa auttaa, lisää Hautio.

Digitaitokyselyn tulosten mukaan suomalaiset ovat digiosaamisellaan Euroopan kärkeä ja osaaminen on vuosien aikana kasvanut kaikissa ikäryhmissä. Osaamisen kasvusta huolimatta etenkin iäkkäämmissä ikäluokissa on nähtävillä edelleen paljon ihmisiä, joilla on vain perustiedot tai ei niitäkään. Kyselyn mukaan 27% suomalaisista ilmoittaa digiosaamisensa olevan perustaidot -tasolla. 48 prosenttia oli sitä mieltä että heidän digiosaamisensa on perustaitoja parempaa, ja 25 prosenttia ilmoitti ettei heillä ole digitaitoja lainkaan. Digiosaaminen heikkenee selkeästi iän karttuessa.

Myös Aino Hautio on huomannut että digineuvontaa tarvitsevat henkilöt ovat pääsääntöisesti iäkkäämpiä henkilöitä, joilla on ongelmia älypuhelimen tai tabletin kanssa.

– Pulmat liittyvät usein laitteisiin ladattaviin sovelluksiin, asetuksiin tai siihen, miten laitteesta voi puhdistaa pois tarpeettomia tai vanhentuneita tietoja tai sovelluksia, selvittää Hautio.

Ikäihmisten ohella digiopastusta kysyvät ajoittain ulkomaalaistaustaiset henkilöt, joilla on tarve hoitaa verkossa esimerkiksi veroasioita.

Kirjastovirkailija Aino Hautio saa antaa neuvoja, mutta hän ei saa käsitellä toisen henkilön henkilötietoja.

– Saan neuvoa miten joku palvelu tai sovellus toimii, mutta en voi käyttää sitä toisen henkilön puolesta. Esimerkiksi silloin kun kyse on pankkiasioiden hoitoon liittyvistä ongelmista, niin neuvonkin asiakasta yleensä kääntymään oman pankin puoleen, selventää Hautio.

Hautio kannustaa ihmisiä tulemaan rohkeasti paikalle, jos digiasioissa on haasteita tai mietityttävää.

– Minusta on kiva neuvoa ja auttaa. Ja myös digineuvontaa kaivanneet asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä. Monelle on helpottavaa tietää että on olemassa paikka, mistä voi käydä kysymässä neuvoa matalalla kynnyksellä, myös niissä pienissä, arkisissa digipulmissa, korostaa Aino Hautio.

Digiopastus toimii Uudenkaupungin kirjastossa joka toinen tiistai kello 10-12 ilman ajanvarausta.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän