Pahimmillaan pakkanen hyydyttää akun ja tukkii pakoputken

0
Auton esilämmitys on pakkaskeleillä tarpeen.

Alkuviikon pakkaskelit ovat aiheuttaneet ongelmia monelle autoilijalle..

– Akkukauppa on käynyt vilkkaana. Lisäksi että pakkanen on hyydyttänyt monen auton akun, kylmä keli on aiheuttanut sen että monesta autosta on tyhjentynyt rengas, jäätynyt käsijarru tai autolle on tapahtunut jotain muuta yllättävää, kertoi Huolto Rengas Laihon yrittäjä Juha Laiho .

Yleisimmin kova pakkanen näkyykin autojen akkuongelmina, ovien lukituksen jäätymisenä tai lukitusjärjestelmien vikaantumisena. Pakkanen voi aiheuttaa myös sen että kauko-ohjainavaimien paristot hyytyvät tai että suodattimet jäätyvät.

– Lisäksi tänä talvena on tullut vastaan todella monta tapausta, missä auton pakoputki on jäätynyt. Kun autolla ajetaan vain lyhyitä matkoja, ei pakoputkisto ehdi lämmetä ja näin pakoputkistoon kertyvä vesi jäätyy. Kun jäätä on tarpeeksi, ei auto enää käynnisty. Tällöin ainoa mahdollinen korjauskeino on saada auto johonkin sisälle lämpimään niin että pakoputkisto sulaa, selvitti Laiho.

Juha Laiho totesi, että yksi helppo keino pitää auto läpi talven ajokuntoisena onkin se, että ajaa sillä riittävän usein myös pidempää matkaa. Näin auto lämpenee ja akku latautuu.

– Ainahan tien päällä sattuu kaikkea yllättävää, mutta aika monelta talvimurheeltakin välttyy kun huollattaa autonsa säännöllisesti.

Myös Autoliiton tiepalvelussa on vuosi käynnistynyt erittäin kiireisenä. Avustuspyyntöjä pulaa joutuneilta autoilijoilta on tullut jopa nelinkertainen määrä normaaliin verrattuna.

Autoliiton hinausverkostosta vastaavan AL-palvelut Oy:n toimitusjohtaja Ilkka Lehtinen muistutti, että jokaisen autoilijan on syytä varautua mahdolliseen matkan keskeytymiseen huolella.

– Nyt on tärkeää ottaa lyhyellekin matkalle lämmintä vaatetta, kuten kunnon talvitakki, toppahousut, pipo, hanskat, kaulaliina ja paksupohjaiset kengät. Siis sellaiset vaatteet, joilla pärjää tarvittaessa ulkona jonkin aikaa, Lehtinen painotti.

– Kovilla pakkasilla auto kylmenee hetkessä. Vaikka olisi taajamassa, niin kevyessä vaatetuksessa tulee äkkiä hätä. Syrjäseudulla, jossa apu saattaa tulla hyvinkin pitkän matkan takaa, tilanne voi muuttua jopa vaaralliseksi, lisäsi Lehtinen.

Lämpimän vaatetuksen lisäksi matkassa on syytä olla puhelin, jossa on virtaa sekä valmiiksi tallennettuna avustusnumero, josta voi tilata tarvittaessa paikalle esimerkiksi hinausauton. Autossa tulisi olla myös heijastinliivit jokaista kyydissä olevaa henkilöä varten. Näin autosta poistuminen on turvallisempaa pimeällä maantiellä.

Jos vain mahdollista, kannattaa auto jättää kovilla pakkasille käynnistämättä ja tehdä etätöitä. Mikäli kuitenkin on pakko lähteä liikkeelle, on syytä pitää mielessä, että kylmä akku ottaa todella huonosti laturin tuottamaa virtaa vastaan, joten se ei lataudu kunnolla – varsinkaan lyhyemmillä matkoilla.

– Kylmällä kaudella lähes puolet kaikista avustuksistamme liittyvät käynnistysongelmiin. Laadukas akkulaturi on varsin edullinen apu ja sitä kannattaa käyttää säännöllisesti. Lisävarusteena saatavaa akkulämmitintä voi myös suositella. Moottorin esilämmitystä on luonnollisesti syytä hyödyntää ennen matkaan lähtöä, neuvoi Lehtinen.

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin tuo mukavuutta ja vaivattomuutta pakkasaamuihin, mutta sekin käyttää akusta virtaa. Autolla tulisikin ajaa lisälämmittimen käytön jälkeen vähintään yhtä kauan kuin lämmitin on ollut päällä, jotta akku ehtisi latautua, tai käyttää ylläpitolaturia.

Talvikeleillä auton polttoainesäiliötä ei pidä ajaa aivan tyhjäksi, sillä tyhjään tankkiin kondensoituu vettä, mikä voi jäätyessään aiheuttaa ongelmia. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin ei myöskään toimi, jos tankissa ei ole riittävästi polttoainetta.

Kaikkien autojen toimintamatka lyhenee pakkasten kiristyessä, mutta sähköautoissa se voi pudota jopa puoleen virallisista arvoista. Myös ajoakun lataus hidastuu kylmällä kelillä.

– Sähköautoissakin itse ajoakun sijaan enemmän ongelmia aiheuttaa 12 voltin käynnistysakku, Lehtinen totesi.