Ugin vastaanottokeskuksen kohtalo katkolla–Medivida toivoo jatkoa, sillä vastaanottokeskuksella on yhä reilut 800 asiakasta

0
Medividan Uudenkaupungin vastaanottokeskus muutti viime syksynä Kasarminlahdentielle.

Maahanmuuttovirasto (Migri) kilpailuttaa Uudenkaupungin vastaanottokeskuksen toiminnan tänä vuonna. Kilpailutuksen vuoksi Maahanmuuttovirasto irtisanoo sopimuksen vastaanottokeskusta pitävän Medividan kanssa. Medividan sopimus päättyy heinäkuun lopussa.

– Uudessakaupungissa sijaitseva Medividan suorahankittu vastaanottokeskus lopettaa toimintansa. Maahanmuuttovirasto on kuitenkin perjantaina 2.2. avannut dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisen kilpailutuksen. Yksi alue, jolle uutta vastaanottokeskustoimintaa kilpailutetaan, on Uusikaupunki-Salo, vastaanottoyksikön johtaja Elina Nurmi Maahanmuuttovirastosta sanoo.

Tällä alueella on siis jatkossakin vastaanottokeskuksen toimintaa. Kilpailutuksen lopputuloksesta ja palveluntuottajasta ei ole tässä vaiheessa tietoa. Migri voi hankkia vastaanottopalvelut siis toisaalta tai tehdä uuden sopimuksen Medividan kanssa.

– Toivomme, että toimintamme jatkuu kilpailutuksen kautta vielä tämänkin jälkeen, johtaja Anne Tyrväinen Medividan Uudenkaupungin vastaanottokeskuksesta sanoo.

Uudenkaupungin vastaanottokeskuksella on tällä hetkellä reilut 800 asiakasta ja se vastaa Uudenkaupungin, Laitilan, Kustavin ja Taivassalon turvapaikanhakijoiden palveluista.

Ukrainalaisten tulijoiden määrä on vähentynyt, sillä parhaimmillaan vastaanottokeskuksella oli reippaasti yli tuhat asiakasta. Tyrväisen mukaan uusia asiakkaita tulee kuitenkin edelleen jonkin verran, myös Ukrainasta.

Medivida teki suorahankintasopimuksen Uudenkaupungin vastaanottokeskuksen toiminnan käynnistämisestä syksyllä 2022. Ukrainalaisia oli siihen mennessä tullut alueelle jo noin 250. Heistä osa oli mennyt suoraan maatilamajoitukseen ja osa vuokrannut asuntoja kaupungin sosiaalitoimen kautta.

Vastaanottokeskus toimi aluksi keskustassa, Alisenkadun varrella. Viime syksynä vastaanottokeskus muutti isompiin tiloihin Kasarminlahdentielle.

Migri päättää, mihin vastaanottokeskukseen turvapaikanhakijat ohjataan. Migristä todetaan, että muutokset voivat tarkoittaa osalle vastaanottokeskusten asiakkaista sitä, että oman vastaanottokeskuksen toiminta päättyy ja keskus vaihtuu.

Nurmi korostaa, että asiakkaat saavat mahdollisista muutoksista ajoissa tietoa.

– Tiedottamisella pyritään varmistamaan se, että asiakkaat pystyvät varautumaan tilanteeseen ja voivat halutessaan siirtyä kuntalaisiksi tai järjestää majoituksensa itse keskuksen ulkopuolella. Esimerkiksi tilapäistä suojelua saavat ukrainalaiset voivat hakea oikeutta kotikuntaan ja siirtyä kuntalaiseksi oleskeltuaan yhtäjaksoisesti vuoden Suomessa.

Tällä hetkellä Suomessa on toiminnassa 87 vastaanottokeskusta, niiden sivutoimipistettä ja yksityismajoittujien palvelupistettä sekä 24 alaikäisyksikköä. Vastaanottojärjestelmässä on noin 33 600 asiakasta, joista 41 prosenttia asuu yksityismajoituksessa. Suurin osa asiakkaista on Ukrainasta paenneita.

Maahanmuuttovirasto vastaa vastaanottojärjestelmän toiminnan ohjauksesta, suunnittelusta ja valvonnasta.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän