Lokalahdentien ratapihan ylikulkusillan korjaussuunnitteluun ja ylläpitokustannuksiin annettiin rahaa kaupungin budjetista. Näin päätti maanantaina kokoontunut kaupunginvaltuusto.
Raha ei kuitenkaan tässä vaiheessa ollut lisämäärärahaa, vaan Vakka-Suomenkadun investointeihin tarkoitettua 307 000 euron määrärahaa käytetään myös Lokalahdentien sillan tilan parantamiseen.
Määrärahaa siirrettiin kohteesta toiseen, koska kaupunki haluaa sillan nopealla korjauksella estää sen pahemmat vaurioitumiset ja saada siten sillalle lisää käyttöikää. Siltaan teetettiin erityistarkastus, jonka raportti valmistui vasta joulu–tammikuun vaihteessa, joten kaupunginarkkitehti Leena Arvela-Hellénin mukaan sillan vaatimia rahoja oli mahdotonta saada tämän vuoden budjettiin.
Silta on viralliselta nimeltään Uudenkaupungin ratapihan ylikulkusilta. Kyseessä on jännitetty betoninen jatkuva ontelolaattasilta, jolle tehtiin kuntotutkimuksia viime kesänä. Tutkituissa jänteissä ei havaittu merkittäviä vaurioita, mutta erikoistarkastuksessa esiin tuli useita vauriokohtia.
Vakavimmat vauriot ovat sillan päätyrakenteiden ja reunaulokkeiden vuotavat halkeamat sekä yhden välituen erittäin vakava ja toisen melko vakava valuvika. Halkeilu on todennäköisesti syntynyt jo rakennusvaiheessa, koska päätyyn on käytetty liian vähän raudoitusta.
Silta on kauttaaltaan jännitetty sekä pituus- että poikittaissuunnissa ja jänteiden ankkuroinnin kunto on tärkeää sillan käyttöiän kannalta.
– Päätypalkissa havaittiin merkittävästi kohonneita kloridipitoisuuksia, mutta betonia ankkurointien läheisyydessä ei voida tutkia tarkemmin ilman, että rakennetta rikotaan. Tutkimusta varten on siis tehtävä aukipiikkausta ja liikuntasaumalaitteiden purkamista, Arvela-Hellén totesi.
Sillan liikuntasaumalaitteet tulisi joko uusia tai kunnostaa. Ylläpitokorjausten ja siirtymälaattojen korjauksen hankevaiheen kustannusarvio on runsaat 250 000 euroa. Suunniteltujen korjaustoimenpiteiden suunnittelutyön ja tarvittavien tutkimusten ja analyysien kustannus on vajaat 40 000 euroa.
– Suunnittelussa sillan tuennan osuus on merkittävä. Jos sillasta on toinen kaista käytössä läpi korjaustyön, on tuenta tehtävä, Arvela-Hellén huomautti.
Kyseessä on kaupunginarkkitehdin mukaan ennalta ehkäisevä toimenpide, joka säästää kaupungin tulevaisuudessa isommalta siltaremontilta.
– Mitä pikemmin saumojen korjaus tehdään, sen pidempään silta kestää, hän huomautti.