Tämän vuoden liikenteellisesti merkittävimpien päällystyskohteiden joukossa on Varsinais-Suomessa kantatie 43 välillä Uusikaupunki – Kalanti. Lisäksi valtatie 8:lla päällystetään 22 kilometrin mittainen tieosuus välillä Laitilan Untamala – Rauma Kortela.
Vakkasuomalaisten ja alueen mökkiläisten liikkumiseen voi vaikuttaa myös Y-tien päällystystyöt välillä Kustavintie – Uhlu. Kesän päällystystyöt Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa käynnistyvät huhti-toukokuun vaihteessa riippuen kevään etenemisestä.
Päällystysohjelman kohteet on valittu mitattujen kuntotietojen, asiakastarpeiden sekä liikennemäärän perusteella. Kaikkia ohjelman kohteita ei ole vielä valittu, sillä osa kohteista valitaan vielä keväällä uusimpien kuntomittausten tulosten myötä. Lisäksi päällystystyöt ja tien rakennetta ja kuivatusta parantavat toimenpiteet vaativat suunnittelua.
Osa tästä suunnittelutyöstä toteutetaankin vielä kuluvan kevään aikana, ja loput kohteista kilpailutetaan loppukeväästä. Päällystysohjelman lopulliseen pituuteen vaikuttaa oleellisesti myös työkauden aikana tapahtuvat asfaltin sideaineena käytettävän bitumin hinnan muutokset.
Päällystystöitä tehdään tänä vuonna erityisesti päätieverkolla, eli valta- ja kantateillä, joilla on kuntomittausten mukaan tällä hetkellä reilusti uudelleenpäällystystarpeita. Päätieverkolla on tiukemmat kuntovaatimukset liikenteen vilkkauden ja kovempien ajonopeuksien vuoksi. Viime kesän tienkäyttäjien tyytyväisyystutkimuksen tulosten mukaan myös tienkäyttäjien tyytyväisyys pääteiden kuntoon on selvästi laskenut.
Fintrafficin Liikennetilannepalvelusta voi seurata käynnissä olevia tietöitä ja arvioida niiden vaikutuksia omaan liikkumiseen.