Uudenkaupungin keskustassa lumipeitettä oli vähän, mutta keskustan ulkopuolisilla sivuteillä keliolosuhde oli paikoin vaikea.
Onhan näitä takatalvia ollut ennenkin, mutta viimeisimmät kunnon lumisateet ovat keskittyneet yleensä huhtikuun alkuun. Esimerkiksi vuonna 2011 lunta satoi 1.4. Turun seudulla 44 senttimetriä ja aprillipäivänä 1965 peräti 70 senttimetriä. (TS 24.24.).
Näin myöhään lunta on tullut yleensä vain vähän, siksi tiistaiaamun tilanne oli aikamoinen yllätys. Sääennusteet varoittelivat tulevasta, mutta varoitukset menevät helposti kuuroille korville. Etenkin jos iltapäivälehtiä lukee, niin ainahan on tulossa jonkinlainen sääkaaos.
Ilmastonmuutoksen kiihtyminen merkitsee kuitenkin oikeastikin jyrkkiä säämuutoksia. Yllättäviä talvikelejä on tulossa lisää.
Autoilijan on yhä vaikeampi tietää, missä vaiheessa vuotta autosta kannattaa vaihtaa renkaat.
Yhtenä vaihtoehtona on hankkia autoon kitkarenkaat, joilla voi huoletta ajaa kevään ja syksyn oikulliset kelit. Kitkarenkaissa on muitakin hyviä puolia: ne ovat hiljaisemmat kuin nastarenkaat ja niiden vierintävastus on pienempi kuin nastarenkaassa, joten polttoainetta kuluu vähemmän.
Kuten kokeneet autoilijat tietävät, jääpinnalla nastarengas on kuitenkin ylivoimainen. Myös Väyläviraston viime vuonna tekemän tutkimuksen mukaan nastarenkaissa on parempi jääpito, mutta useimmissa talviolosuhteissa kitkarenkaissakin on hyvä pito. Kitkarenkaat myös kuluttavat vähemmän asfalttia.
Ratkaisevinta liikenteessä on kuitenkin kuljettajan asenne. Tiistaiaamunakin useimmat autoilijat pärjäsivät liikenteessä kesärenkailla. Tärkeintä on välttää kiirettä, valita ajoreitti järkevästi ja pitää teillä kunnon turvavälit.
Teija Uitto