Mitä rakennemuutostyöryhmä sai aikaan? – Ville Valkonen vastaa

0
Maakuntahallituksen puheenjohtaja Ville Valkonen pitää tärkeänä muun muassa paikallisjunaliikennettä työssäkäyntialueen laajenemiseksi.

Vuosi sitten Valmet Automotive ilmoitti muutosneuvotteluista, joissa lähtökohtana oli vähentää lähes tuhat työpaikkaa. Varsinais-Suomen maakuntahallitus vastasi tilanteeseen perustamalla Varsinais-Suomeen teollisuuden rakennemuutostyöryhmän. Ryhmän puheenjohtajaksi valittiin maakuntahallituksen puheenjohtaja Ville Valkonen.

Mitä työryhmä sai aikaan, puheenjohtaja Ville Valkonen?

– Vetämäni rakennemuutosryhmän tehtävänä oli muodostaa tilannekuva ja varmistaa toimintasuunnitelman tekeminen. Työ tähtäsi siihen, että saataisiin luotua pysyvämpi käytännön malli ja valtiolta rahoitusta. Nämä tavoitteet toteutuivat. Työ päättyi TEM:in rahoituspäätökseen ja sen jälkeen rakennemuutostyö on ollut alueen toimijoiden vetovastuulla.

– Tämän jälkeen on aloitettu Varsinais-Suomen liiton rahoittama äkillisen rakennemuutoksen koordinaatiohanke (AKKE) sekä ELY-keskuksen rahoittaman ESR-hanke, jonka tavoitteena on luoda uusia toimintamalleja ja yhteistyötä kunta- ja yritystoimikentälle mm. piilotyöpaikkojen löytymiseksi ja työstä työhön siirtymisen edistämiseksi. Molempia toteuttaa Ukipolis Oy. Käytännön työtä ohjaa Vakka-Suomen ÄRM (äkillinen rakennemuutos) johtoryhmä, jossa ovat mukana Vakka-Suomen alueen kunnat ja Ukipolis.

Miten rakennemuutoshankkeet ovat onnistuneet?

– Uusimman Varsinais-Suomen työllisyyskatsauksen mukaan työttömien työnhakijoiden osuus työvoimasta oli helmikuun lopussa Varsinais-Suomessa 9,8 prosenttia eli 0,8 prosenttiyksikköä korkeampi kuin vuosi sitten. Vakka-Suomessa työttömien työnhakijoiden osuus työvoimasta oli 9,5 prosenttia eli hitusen koko maakunnan lukua alhaisempi.

Minkälaisena näet Vakka-Suomen tulevaisuuden?

– Tulevaisuuden osalta on ensiarvoisen tärkeää, että Valmet Automotive saisi uusia tilauksia ja että alueen elinkeinorakenne monipuolistuisi, jotta Uusikaupunki ei olisi niin voimakkaasti yhden suuren työnantajan varassa.

– Maakunnallisen yhteistyön näkökulmasta esimerkiksi paikallisjunaliikenteen käynnistäminen on tärkeä hanke, jotta Uusikaupunki kytkeytyisi Turun työssäkäyntialueeseen tiiviimmin.

Teija Uitto