
Tuore Masterchef-voittaja Marita Frimodig oli elintarvikealan yritystreffien tähtivieras torstaina Kalannissa.
Frimodig otti onnittelut tyytyväisenä vastaan, sillä hän toivoo, että voisi käyttää Masterchef-voittoaan Vakka-Suomen hyväksi.
– Lähiruoka on intohimoni. On tärkeää, että täällä on laadukasta elintarvike- ja maataloustuotantoa. Kunhan vaan osataan olla ylpeitä siitä.
Televiossa valtakunnan julkkikseksi pongahtanut Frimodig lupaa kaikissa mahdollisissa käänteissä tuoda esille vakkasuomalaista elintarvikeosaamista.
Itse televisiokilpailusta hän kertoi, että siihen liittyi paljon sellaista, mitä televisiojaksoissa ei näkynyt.
– Tuomarit sparrasivat meitä paljon. Opin paljon heiltä, hän kehuu.

Frimodigin intohimona on aina ollut ruuanlaitto. Hän on seurannut kaikki Suomen, Australian ja Yhdysvaltojen Masterchef-kaudet. Kun ohjelmaan haettiin osallistujia, hän heitti puolisolleen, että mitä jos hän osallistuisi. Puoliso vastasi heti, että lähde vaan.
Hän kertoo tehneensä puolihuolimattoman hakemuksen kilpailuun, mutta silti tv-tuotannosta otettiin yhteyttä heti seuraavalla viikolla.
Ohjelma kuvattiin viime syksynä. Kilpailu alkoi juhannusviikolla koekokkauksella, josta hänet valittiin bootcampiin ja sieltä varsinaiseen kilpailuun yhdessä yhdeksän muun kilpailijan kanssa.
Aikapaine kilpailussa oli kova. Frimodig kuvailee sitä niin, että piti ajatella jaloillaan.
– Ei ollut aikaa suunnitella annosta 15 minuuttia, mutta vastaavassa tilanteessa äiditkin aina ovat. Lapset huutavat ruokaa, äiti katsoo jääkaapista, mitä sieltä löytyy ja kokkaa kiireellä.
Hänelle haastavinta oli pleittaus eli ruoan asettelu lautaselle.
– Olen tottunut tekemään perheruokaa, jossa pata nostetaan keskelle pöytää.
Elintarvikealan yritystreffeillä Kalannin Lounaspaussissa esittäytyi myös Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan uusi toimitusjohtaja Olli Heikkilä , joka on työskennellyt aiemmin Olvin markkinointijohtajana.
Heikkilä totesi, että hän viihtyi vanhassakin työpaikassa, mutta Wirvoitusjuomatehdas on työpaikkana innoittava.
– Pienessä yrityksessä on usein hauskempaa kuin suuressa ja pitäähän töissä olla välillä myös hauskaa.
Tuore toimitusjohtaja näkee Wirvoitusjuomatehtaalla vahvaa kasvupotentiaalia. Wirvoitusjuomatehtaalta on ollut vientiä erityisesti Aasiaan, mutta vientiä kasvatetaan myös Euroopassa. Saksan nykyinen vienti perustuu lähinnä Amazon-verkkokauppaan, mutta myynnin kasvuprosentit ovat Saksassa silti Heikkilän mukaan huikeita. Tehtaan olutta on myynnissä lisäksi 150 Getränke Hoffmann -myymälässä ja Ruotsissa Systembolagetissa.
– Espanjaan nyt starttaamme ja tutkimme muitakin Euroopan maita.
Wirvoitusjuomatehtaan Kukko Pils -olut voitti Lidlin Vauhtia vientiin Suomen kilpailun, mikä voi rykäyksellä nostaa Wirvoitusjuomatehtaan myyntivolyymeja.
– Jos olut saadaan kaikkiin Euroopan Lidl-myymälöihin, niin se on meille suuri asia.
Viisi kilpailussa voittanutta tuotetta esitellään Lidlin kansainvälisille ostajille Saksassa heinäkuussa 2024. Jos hyvin käy, Kukko Pils -olut tulee Lidl-myymälöihin myyntiin ensi vuonna.
Ukipoliksesta Mirja Junkola esitteli tilaisuuden lopuksi Herkkuretki-karttaa, jonka Ukipolis on työstänyt yhteistyössä alueen yritysten kanssa. Kartassa esitellään Vakka-Suomen maatilamyyntipaikkoja, puutarhoja, kahviloita, ruokapaikkoja ja lähituotepuoteja. Kartta on tulossa nyt jakoon.
– Tätä hanketta voitaisiin jatkaa esimerkiksi niin, että karttaan otettaisiin mukaan myös majoitukset, Junkola totesi.