Keskustaan jälleen kesäksi yörallikiellot – ”Ajoneuvoilla kikkailu ei ole mikään kansalaisoikeus”

0
L-luokan ajoneuvojen ajokielto oli kokeilussa keskustan ruutukaava-alueella viime vuoden heinäkuusta syyskuun loppuun.

Kaupunki oli kutsunut mopoilevia nuoria, heidän vanhempiaan ja keskustan asukkaita keskustelemaan korttelirallista kulttuurikeskus Cruselliin keskiviikkoiltana.

Helteisenä iltana paikalle saapui vain muutama keskustan asukas ja yrittäjä, pari vanhempaa, mutta yhtään nuorta ei näkynyt mailla eikä halmeilla.

– Olen aidosti pettynyt. Olisimme halunneet kuulla, olisiko nuorilla ollut esittää tähän jokin ratkaisu, ettei rajoituksia tarvitsisi tehdä, kaupunginarkkitehti Leena Arvela-Hellén totesi.

– Nyt ei jää muuta vaihtoehtoa kuin esittää jälleen kaupunginhallitukselle korttelirallin rajoittamista liikennemerkein.

Periaatteessa erillisiä liikennemerkkejä ei edes tarvittaisi, sillä jo pelkästään tieliikennelaki kieltää tarpeettoman ja häiritsevän ajon. Korttelirallin rajoittaminen erillisin liikennemerkein rauhoitti kuitenkin viime kesänä keskustan yörallia, siksi kaupunki on jälleen ottamassa ne käyttöön.

Arvela-Hellén aikoo esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunki siirtyy rajoittamaan yörallia keskustassa poliisin suosituksen mukaan. Keskusta on tarkoitus rauhoittaa kruisailulta 1.6.-30.8. joka päivä kello 23–06. Viime vuonna kesäyön rajoitus alkoi jo kello 22.

Korttelirallista voi saada 100 euron sakon.

Crusellin tilaisuudessa Arvela-Hellén myönsi, että täysin ongelmitta viime vuoden kokeilu ei sujunut. Kaupunki sai asukkailta ja poliisilta palautetta, että korttelirallin sijaan nuoret alkoivat kokoontua Vakka-Suomenkadun S-marketin edustalla, Santtion venerannassa ja Itäiseltä Viertotieltä Hakametsään johtavalla kevyenliikenteenväylällä, Hakametsän koulun ympäristössä sekä Suukarissa. Näiltä alueilta tuli aiempia kesiä enemmän ilmoituksia myös häiritsevästä liikennekäyttäytymisestä.

Keskustan liikennettä koskevaan paneeliin osallistuivat kaupungin hyvinvointijohtaja Jan Vuorenlaakso, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti, vanhempi konstaapeli Joni Pihala, kaupunginarkkitehti Leena Arvela-Hellén ja suunnitteluinsinööri Henriikka Lohtaja.

Tilaisuuteen kutsuttu Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti onnitteli silti Uuttakaupunkia ratkaisusta.

– Ajorajoitus ei tietenkään kaikkia ongelmia ratkaise, mutta se rauhoitti keskustaa. Tästä Uudenkaupungin ratkaisusta ovat nyt monet muutkin kunnat kiinnostuneita.

Raumalla vastaava ajorajoitus on ollut Vanhan Rauman alueella jo vuosikymmeniä ja sitä noudatetaan hyvin.

Poliisin edustajana tilaisuudessa oli vanhempi konstaapeli Joni Pihala , joka kertoi, ettei nuorten liikennekäyttäytyminen Uudessakaupungissa poliisin näkökulmasta ole mitenkään poikkeavaa.

– Tämä ei ole vain Ugin ongelma, eikä Uusikaupunki ole edes meidän alueen pahin.

Hän kertoi, että Laitilassa häiritsevään liikennekäyttäytymiseen on reagoitu laskemalla keskustan nopeusrajoitusta.

– Laitilan kaupunki laski nopeusrajoitusta keskustassa 30/km:een. Se on rauhoittanut tilannetta.

Yleisöstä yksi asukas kuvaili, miten korttelirallin ”paukkeeseen” herää öisin ja koirakin nukkuu kesät pelokkaana sängyn alla.

Tähän Pihala vastasi, että pauke ei kuulu mopoista, vaan rukatuista autoista ja tätä ongelmaa on myös keskustan ulkopuolella.

Uudenkaupungin yhtenäiskoulun rehtori Jukka Silvola muistutti, että valtaosa nuorista ajaa mopoilla ja muilla kulkupeleillä fiksusti.

– Sitten ovat ne, joiden mopojen virittäminen huolestuttaa. Mopot ovat kuin pieniä raketteja, joissa on iso moottori. Kun sellaisella tekee pienenkin virheliikkeen, henki on pois.

Myös kaupungin hyvinvointijohtaja Jan Vuorenlaakso kertoi olevansa eniten huolissaan nuorten hurjastelusta.

– Uudessakaupungissa on poikkeuksellisen paljon nuorten ja nuorten aikuisten liikenneonnettomuuksia. Onnettomuudet keskittyvät keskustaan.

Esimerkiksi 15–17-vuotiaiden liikenneonnettomuuksia oli 800 per 100 000 asukasta kohti vuosina 2019–2023, kun samana ajanjaksona onnettomuusluku Varsinais-Suomessa oli keskimäärin 400.

25–34-vuotiaiden onnettomuuksien suhdeluku on Uudessakaupungissa 180, kun Varsinais-Suomessa se on keskimäärin sata.

Kartalta näkyvät poliisin tietoon tulleet onnettomuudet vuosilta 2019-2023.

Kaupunki on koonnut työryhmän kehittämään liikenneturvallisuutta. Työryhmä on kuullut myös nuorisovaltuustoa sekä nuorten ohjausryhmiä. Keskiviikkoillasta toivottiin syntyvän hyvä vuoropuhelu, mutta sitä nyt ei saatu.

Nuorisopalvelujen vastaava Jennika Salonen totesi, että nuoria on vapaa-ajalla vaikea saada liikkeelle.

– Pitäisi olla todella houkutteleva paikka, aika ja jutut, että nuoria tulisi paikalle.

Silvola ehdotti, että nuorille ja heidän vanhemmilleen järjestettäisiin keskustelutilaisuus koululle.

Elias Ruutti Liikenneturvasta totesi, että keskustelu nuorten kanssa kannattaa aina.

– Sitäkin kannattaa tähdentää, että ajoneuvoilla kikkailu ei ole mikään kansalaisoikeus.

Gasthaus Pookin yrittäjä Simo Reijonsaari kiteytti, että keskustaan saa tulla mopolla, kunhan ei tule sillä mielellä, että häiritsee.

– Mutta se on väärin, jos torin laidalla on neljä mopoautoa ämyrit auki ja sen seurauksena 500 ihmistä valvoo yöllä.