– Äitini on lähtöisin Kuusiston saaresta. Uudenkaupungin saaristo kuuluu kiinteästi lapsuuteeni. Siellä on vietetty monta kesää. Lähdettiin Kaupunginlahdelta pappan ja mamman kanssa paatilla saareen, Rautanen kertoo.
Hänellä ja hänen puolisollaan on yhä mökki Uudessakaupungissa.
Rautanen on lähtöisin Laitilasta, vaikka on jo parikymmentä vuotta asunut Satakunnassa ja vaikuttaa Porissa varavaltuutettuna.
Rautanen oli eduskuntavaaleissa ehdokkaana ja vaaleista jäi kutina päästä vaikuttamaan Suomen ja koko Euroopan tulevaisuuteen.
– Lähes 70 prosenttia lain säädännöstä tulee jo Euroopan unionista. Sinne tarvitaan edustajia, jotka ajattelevat Suomen etua.
Eurovaaliehdokas on sähkötekniikan diplomi-insinööri ja työskentelee yrityksensä kautta ydinvoimateollisuudessa järjestelmäasiantuntijana. Energia-asiantuntijana hän haluaisi päästä vaikuttamaan nimenomaan Euroopan energiaratkaisuihin.
– Tarvitsemme enemmän säästä riippumatonta säätövoimaa. Kun ei tuule eikä aurinko paista, meillä ei ole riittävästi sähköä. Pidän edelleen CHP-yhteistuotantolaitoksia hyvänä vaihtoehtona. Polttoenergiaa tarvitaan edelleen. Se on huoltovarmaa. Puuta ja varsinkin turvetta pystytään säilyttämään varastoissa pitkiäkin aikoja.
Rautasen mielestä energiakeskustelu on liian kapeaa, esimerkiksi polttomoottoreista puhutaan turhan negatiivisesti.
– Polttomoottorit eivät ole haitallisia, kunhan polttoaineet ovat puhtaita. Biodieselin tuotantoa olisi mahdollisuutta kehittää Suomessa jopa vientiin asti. Biodieseliä voitaisiin valmistaa muun muassa kotimaisesta turpeesta, puusta ja rypsistä.
Hän kertoo itse ajavansa yhä diesel-Volvolla, eikä aio vaihtaa autoaan sähköautoon tai edes hybridiin.
– Odottelen ja katson, mitä on tulossa. Sähköauto ei ole minun ostoslistallani.
Maria Rautanen arvelee, ettei polttomoottoriautoista luovuta, pikemminkin päinvastoin. Saksassa on jo nousemassa suuntaus, että polttomoottoriautot voivat olla vaihtoehto sähköautoille.
– Kun fossiilisista polttoaineista luovutaan, teknologian suunta kehittyy puhtaampiin polttoaineisiin.
Sähköautojen heikkoutena hän pitää edelleen akkujen kestoa sekä infrastruktuurin puutetta. Latauspisteitä on yhä liian harvassa. Lisäksi sähkön hinta vaihtelee.
Rautanen muistuttaa, että entinen Vapo (nykyinen Neova) on valmistanut aikanaan rypsistä biodieselpolttoainetta.
– Se oli päästökaupalla kallista. Lähtisin ajamaan sitä, että turve otettaisiin pois päästökaupan piiristä ja että turvetta voitaisiin hyödyntää niin autojen polttoaineena kuin energiantuotantolaitoksissa.
Maria Rautanen sanoo, että äänestäjät saisivat hänestä sinnikkään edustajan.
– Saaristossa ihmisistä kasvaa sinnikkäitä. Uskon, että olen äidiltäni perinyt tätä saaristolaista sinnikkyyttä.