Nuorkauppakamarissa halutaan kehittää alueen houkuttavuutta – Yhdistyksen ensimmäinen iso projekti on Korihaiden kausikorttikampanja

0
Jutta Lukkala, Kalle Laato ja Otto Runola toteuttavat Vakka-Suomen Nuorkauppakamarin projektina Korihaiden kausikorttikampanjaa.

Reilu vuosi Vakka-Suomen Nuorkauppakamari aloitti uudelleen toimintansa muutaman vuoden tauon jälkeen. Edellisen yhdistyksen toiminta ajettiin hiljalleen alas aktiivijäsenten määrän vähenemisen vuoksi, mutta tällä hetkellä toiminnassa on mukana parisenkymmentä jäsentä.

– Tarkoituksena on koota Vakka-Suomen alueella olevia henkilöitä yhteen, verkostoitumaan ja kehittämään paikallista toimintaa itsensä lisäksi, kamarin hallituksessa mukana oleva Otto Runola tiivistää.

Uusikaupunkilaistaustaisia Runolaa, Kalle Laatoa sekä Laitilasta lähtöisin olevaa Jutta Lukkalaa nuorkauppakamarin toiminnassa kiinnosti eniten oman paikkakunnan sekä Vakka-Suomen asioiden kehittäminen. Kamari toimii näin ollen vaikuttamisen alustana nuorille.

– Yhdessä tekeminen ja projektiluontoiset työt kiinnostavat ja lisäksi järjestöstä löytyy uusia samanhenkisiä ystäviä, Laato kertoo.

Lukkalalla on opiskeluvuosiltaan kokemusta ainejärjestötoiminnasta, mutta nuorkauppakamari oli aiemmin käsitteenä tuntematon.

– Kaupungin elinvoiman ja houkuttavuuden kehittäminen, jotta nuoria voisi saada palaamaan takaisin tänne, hän luettelee omia kiinnostuksen kohteita kamarissa.

Viime syyskuussa nuorkauppakamarille muodostettiin hallitus, joka lähti suunnittelemaan kamarin suuntaa ja mahdollisia yhteistyökuvioita. Runolan mukaan tavoitteena on löytää selkeitä projekteja, joissa on selvä päämäärä.

– Yksi hyvä esimerkki on Korihaiden kausikorttikampanja, jossa kamarilla on myynti- ja markkinointivastuu. Seura on antanut meille raamit ja sen mukaan meillä on vapaat kädet toteuttaa, hän selittää.

Urheiluseuran hallitukseenkin keväällä nimitetty Runola johtaa pientä ryhmää kamarissa, joka toteuttaa projektia. Suunnittelu aloitettiin toukokuussa ja kesäkuun aikana ryhmä keskittyy myyntityöhön ja heinäkuun loma-aikana markkinointiin.

– Tämä on selkeistä isoin yhteistyökuvio, mitä meillä on tähän mennessä ollut. Pienempiä projektia on toki ollut ja tulevaisuudessa pyrimme kasvamaan lisää näiden suhteen, Runola toteaa.

Hänen mukaansa kausikorttikampanjan vetäminen on yhdelle ihmiselle raskasta työtä, joten apukädet otettiin seurassa hyvin vastaan.

– Nuorkauppakamarin näkökulmasta projektien lopputuloksena toivomme saavan näkyvyyttä ja sekä lisättyä tekijöiden välistä kemiaa. Jokainen projekti lisätään myös kamarin portfolioon, joka noteerataan myös kansallisella tasolla, Runola sanoo.

Käynnissä olevan projektin ohella nuorkauppakamari haluaa kehittyä ja olla mukana järjestämässä tapahtumia matalan kynnyksen toiminnasta vähän isompaan tapahtumaan.

Kamari vaikuttaa koko Vakka-Suomen alueella ja mukaan voi liittyä alueellisesta vaikuttamisesta kiinnostuneet 18–40-vuotiaat ihmiset.

– Meillä on koejäsenmenetelmä eli toiminnasta kiinnostunut saa vuoden olla mukana toiminnassa, minkä jälkeen hänet valitaan jäseneksi, mikäli toiminta on osoittautunut henkilölle miellyttäväksi. Haluamme olla matalan kynnyksen järjestö, Runola päättää.