Kaupungin matkailijamäärä kasvussa – Ulkomaalaiset turistit toivovat kylttejä useammalla kielellä

0
Kaupunginlahti, sen rantabulevardi ja ravintolat sekä kaupungin keskusta saavat kiitosta matkailijoilta.

Kaupungin matkailukesä on alkanut vilkkaasti ja Raatihuoneen matkailutoimiston ovi on käynyt tiuhaan. Alkukesästä suurin osa matkailutoimistossa käyneistä oli ulkomaalaisia.

– Huomattavaa on ollut saksalaisten, hollantilaisten, tanskalaisten ja ranskalaisten suuri määrä. Myös Ruotsista on aina paljon kävijöitä, listaa Uudenkaupungin kaupungin matkailusuunnittelija Irmeli Laiho-Andersson .

Uusikaupunki on yhdessä Rauman ja Porin kaupunkien kanssa mukana varustamoyhtiö Finnlinesin saksalaisille suuntaamassa markkinointikampanjassa.

– Tuntuu, että tämä työ on tuottanut tulosta. Matkustajamäärissä alueellamme on saavutettu jopa kymmenen prosentin kasvu viime vuoteen verrattuna, Laiho-Andersson kertoo.

Myös kaupunkiin saapuneiden ryhmämatkailijoiden määrä on kasvussa ja Laiho-Anderssonin mukaan liikennöintifirmat ja matkatoimistot tuntuvat löytäneet Uudenkaupungin.

– Ryhmät tulevat entistä kauempaa ja myös viihtyvät aiempaa pidempään. Osalla on jopa 2–3 päivän retkipaketteja. Jotkut liikennöitsijät tuovat pari kolmekin eri ryhmää kesän aikana kaupunkiin, hän kuvailee.

Perinteisten nähtävyyskohteiden, kuten Wahlbergin museotalon, Bonk-keskuksen, taidetalo Pilvilinnan tai Automuseon lisäksi ryhmiä kiinnostavat myös luontokohteet ja kaupungin tämän kesän uutuutena on opastettu ohjelmapaketti Velhoveden rengastielle.

– Eniten ryhmiä liikkui touko–kesäkuussa. Heinäkuussa on ryhmien osalta ollut vähän hiljaisempaa ja on ollut enemmän yksittäisiä kotimaan matkailijoita, Laiho-Andersson lisää.

Näissä yksittäisissä matkailijoissa on ollut mukana runsaasti ensimmäistä kertaa kaupunkiin saapuvia. Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistyksen Suoma ry:n mukaan nyt etsitään helppoja ja turvallisia kohteita.

– Kotimaisten matkailijoiden suosiossa ovat kaupunkinähtävyydet, päivämatkat lähiseudulle, ruoka ja ravintolat sekä luontokohteet. Uuttakaupunkia on siis helppo markkinoida, koska meiltä löytyy näitä kaikkia, Laiho-Andersson huomauttaa.

Hänen mukaansa Kaupunginlahti, viihtyisä rantabulevardi, ravintolat ja Pakkahuoneen ympäristö saavat aina kiitosta matkailijoilta.

– Hienoa, kun kaikki rannan makasiiniravintolat on jälleen saatu käyttöön, hän lisää.

Ulkomaalaisilta matkailijoilta tulee vuosittain jonkin verran palautetta siitä, että monet opasteet ja kyltitykset ovat ainoastaan suomeksi.

– Myös muunkielisten olisi kiva tietää, mitä tarinat ja näyttelyt pitävät sisällään. Teetimme muutama vuosi sitten käännökset Kaupunginlahden rannalla oleviin kauppakaupunkeja esitteleviin seiniin. Uusimmista tauluista käännökset kuitenkin puuttuvat, Laiho-Andersson summaa.