Asiakasraadit kokoontuvat säännöllisesti, etukäteen kutsuttuina. Raatien tarkoituksena on osallistaa asukkaita, kuulla heidän toiveitaan ja tarpeitaan sekä tarjota heille vaikuttamismahdollisuuksia. Myös omaiset voivat osallistua asiakasraateihin.
− Kehitämme mielekästä arkea yhdessä asiakkaiden kanssa niin, että asiakkaiden toiveet ja tarpeet tulevat kuulluiksi. Toiveet voivat olla pieniä tai suuria, mutta ne ovat kaikki tärkeitä. Palaute on myös tärkeää: jos asukas esimerkiksi haluaa ulkoilla enemmän, asiaa voidaan edistää. Asukkaat kokevat tärkeäksi, että kokoonnutaan yhteen ja heidän mielipiteitään kysytään, sanoo Varhan ikääntyneiden palveluiden kulttuuriasiantuntija Mia Siutla .
Asiakkaiden äänen kuuluminen on tärkeää palveluiden kehittämisen ja vaikuttavuuden näkökulmasta, ja myös laki hyvinvointialueesta edellyttää monipuolista asiakasosallisuuden mahdollistamista. Varsinais-Suomen hyvinvointialueen arvoissa ja osallisuussuunnitelmassa korostuu asukkaiden osallistaminen.
Osassa Varhan ikääntyneiden palveluasumisen yksiköistä asiakasraadit ovat jo säännöllinen käytäntö, osassa toimintaa vasta käynnistellään. Varsinais-Suomen eri alueilta koottu työryhmä aloitti marraskuussa 2023 olemassa olevien asiakasraatikäytäntöjen kartoittamisen, ja näiden pohjalta on luotu yhtenäinen malli koko Varhan alueelle.
Ajatuksena on, että asiakasraatien vetäjinä voisivat jatkossa toimia yksiköiden henkilöstön edustajat. Myös asukas voi toimia puheenjohtajana tai sihteerinä.
− Visiona on, että toimiva, säännöllinen, yhdenmukainen ja asiakaslähtöinen asiakasraatimalli toteutuu kaikkialla Varhassa. Olisi myös hienoa, jos tulevaisuudessa voisimme mahdollistaa vastaavan toiminnan myös kotihoidon asiakkaille, Siutla sanoo.