Ehdotuksia keskustan  liikennejärjestelyiksi

0

Uudenkaupungin keskustan liikennejärjestelyissä on paljonkin parannettavaa, minkä esim. tämänkin lehden tekstaripalsta usein osoittaa. Olen koonnut seuraavaan näkemyksiäni muutamista kohteista, joissa turvallisuus ja viihtyvyys edellyttävät mielestäni varsin kohtuuhintaisia muutoksia.

Alisenkadun uudistus on kerännyt paljon kritiikkiä, mutta kiinnitän nyt ensi sijassa huomion tämän katuosuuden turvallisuuteen. Pihakadun status on poistanut alueelta suojatiet, koska jalankulkija saa sääntöjen mukaan liikkua, missä haluaa ja autoilija väistää. Todellisuudessa tilanne on toinen: kadunvarret ovat usein, varsinkin kesälauantaisin, täynnä autoja toisten ajellessa omaa parkkipaikkaa etsien tai muulla ”asialla”. Monet autot peittävät näkyvyyden ja perheiden pienimmät ovat jatkuvassa vaarassa; myöskään aikuista ihmistä ei aina näe pakettiautojen ja maastureiden välissä. Katuosuus kaipaa uudistusta, pysäköinnin aitoa rajoittamista (liikennemerkeillä ei ole merkitystä) ja tilannenopeuksien alentamista, ettei mitään todella ikävää pääse tapahtumaan.

Ketunkalliontien ja Vakka-Suomenkadun välille on jossain välissä syntynyt ajoväylä, jota ei kartassa ole kaduksi edes merkitty. Autot, skuutit, pyörät ja jalankulkijat käyttävät väylää paljon. Tokmannilta lähdettäessä vastassa on Nesteen kylmäasema, mistä autot lähtiessään eivät välttämättä edes tiedä, että joku on ajamassa suoraan kohti Vakka-Suomen katua S-Marketiin tai muille asioille.

Itsellänikin oli tällainen ”läheltä piti” tilanne; havaitsin ohi kiitävän mopoauton viime hetkellä. Lisäksi samalla paikalla Hakulintien kävely- ja pyörätie ylittää kadun viistosti. Kun vielä katu muuttuu liian kapeaksi kahden auton kohdata lähestyttäessä S-Marketia, olosuhde on kaikkea muuta kuin tyydyttävä. Näin ei voi mielestäni jatkua, vaan epävirallinen katu on suljettava tai sitten aidosti perustettava toimivaksi ajoväyläksi.

Pakkahuoneen liittymä Kirkkokadun ja Rantakadun risteyksessä on myös erikoinen. Monikaan ei tunnista Pakkahuoneelta lähtiessään – merkeistä huolimatta – että katu on yksisuuntainen pieneltä pätkältä ja ajo suoraan Rantakadulle on kielletty. Kuluvana kesänä näin kerran, kun turistibussi pyrki tuohon kiellettyyn ajosuuntaan ja Yaran ammoniakkijuna ylitti risteyksen samanaikaisesti. Lisäksi moni paikallinen kuski yksinkertaisesti oikaisee risteyksessä, mitä jalankulkija tai pyöräilijä ei välttämättä pysty ennalta arvaamaan ja taas ollaan vaaratilanteessa. Nykyiset liikennemerkit ja katumaalaukset eivät ole riittävä ohjeistus tällä haastavalla ja ahtaalla alueella.

Alisenkadun kiveystä lukuun ottamatta keskustan vanhat jalkakäytävät ovat monin paikoin todella kuoppaisia esim. Myllykadun länsilaidalla Ranta- ja Alisenkadun välillä. Jalankulkijat pysyvät ehkä kesäaikaan pystyssä, kun oikein varovaisia ovat, mutta Ugin talvissa jäätyvät ja sulavat lätäköt ovat jatkuva uhka sekä iso vastuu kiinteistöille loukkaantumistilanteissa. Kaupungin tulisikin vuosittain ottaa työn alle osa näistä vanhentuneista ja huonokuntoisista väylistä.

Paljon enemmänkin olisi keskustan kaduilla tehtävää, mutta pala kerrallaan se elefanttikin on syötävä.

Seppo Nikula

kaupungin-valtuutettu (kok.)