Seiskarin kirkon alttaritaulu siirretään siunauskappeliin – Teos on ollut pitkään Uudessa kirkossa valolle alttiina

0
Kirkkoherra Juhana Markkula, tutkija Marja Tanhuanpää ja seurakuntamestari Ville Virolainen näyttävät, kuinka valolle alttiissa paikassa taulu on tällä hetkellä Uuden kirkon lastennurkkauksessa.

Uudenkaupungin Uuden kirkon lastennurkkauksessa on ollut jo vuosia taulu, joka on alun perin Seiskarin uuden kirkon alttarilta. Nyt taulun paikkaa ollaan vaihtamassa, koska kirkon ikkunoista siivilöityvä auringonvalo paistaa suoraan yli 100-vuotiaaseen tauluun ja taulu halutaan myös paremmin esille.

– Siirrämme taulun lähiaikoina siunauskappeliin, jossa se saa arvoisensa paikan. Rakennamme siirtoa varten telineet taulun eteen, nostamme taulun patjalle, jonka päällä se kuljetetaan pakettiautossa kaupungin halki, Uudenkaupungin seurakunnan seurakuntamestari Ville Virolainen kertoo.

Kyseisestä alttarimaalauksesta käytetään nimiä Ylösnoussut Kristus tai Haudasta noussut Kristus. Taulu on todennäköisesti maalattu 1800-luvun loppupuolella Pietarissa, mutta sen tekijää ei tiedetä. 1900-luvun alussa taulu on hankittu itäisen Suomenlahden ulkosaarena olevan Seiskarin uuteen kirkkoon. Kyseinen kirkko on valmistunut vuonna 1878.

Alttaritaulu Seiskarin uuden kirkon alttarilla ennen kuin saari luovutettiin Neuvostoliitolle. Kirkkoesineet pelastuivat osin Suomeen.

Lokakuussa 1939 Seiskarin asukkaat saivat evakuointimääräyksen, mutta asukkaat palasivat saarelle vielä noutamaan tavaroitaan sekä pelastamaan myös seurakunnan taideaarteita. Seurakunnan esineitä oli pakattu postiveneeseen, jonka venäläinen sotalaiva pysäytti. Veneessä olleet komennettiin sotalaivalle, mutta postivene lasteineen tyrkättiin ajelehtimaan kohti Kotkaa.

Seurakunnan kahden kirkon esineet pelastuivat kuin ihmeen kaupalla Suomeen. Seiskari kuului ennen sotia Suomeen ja Viipurin lääniin, mutta saari luovutettiin Neuvostoliitolle vuonna 1940. Seiskarilaiset ohjattiin asumaan Kustaviin, Merimaskuun ja Rymättylään.

– Esineet kulkeutuivat Kotkan seudulta Kustaviin, jonne seurakunnan kirkkoesineet on merkitty lokakuussa 1949, Uudenkaupungin seurakunnan arvoesineistöä inventoinut tutkija Marja Tanhuanpää kertoo.

Osa esineistä siirrettiin Uuteenkaupunkiin, koska osa seiskarilaisista muutti työn perässä kaupunkiin. Mukana tuli ainakin useampi maalaus, kirkkolaiva ja valaisin. Uuden kirkon seinällä olevan maalauksen seiskarilaiset lahjoittivat Uudenkaupungin seurakunnalle vuonna 1965.

Seiskarin uuden kirkon alttarilta monen mutkan kautta Uuteenkaupunkiin päätynyt taulu siirretään siunauskappeliin. Kuva: Jani Tanner, Uudenkaupungin seurakunta

Sen jälkeen kyseinen maalaus on ollut vanhassa seurakuntakodissa, seurakuntakeskuksessa ja viimeiset vuodet Uudenkaupungin Uudessa kirkossa. Luovutettujen alueiden seurakuntien esineet kuuluvat kirkkohallitukselle, mutta tässä tapauksessa Uudenkaupungin seurakunta on esineen haltija.

– Näyttävä ja historiallisesti merkittävä taulu on jäänyt vähäiselle huomiolle kirkkosalin takaosassa ja ikkunoista suoraan paistava valo ei tee sille hyvää, joten siirrämme taulun. Sen ylösnousemusaihe sopii hyvin siunauskappeliin, Uudenkaupungin seurakunnan kirkkoherra Juhana Markkula kertoo.

Markkula kuvaa taulua tyylillisesti perinteiseksi kirkkotaiteeksi. Kristuksen ylösnousemus on alttaritauluissa keskeinen aihe. Hän toteaa, että erityisesti siunauskappelissa teos on hoitava ja toivoa antava.

– Taulu sijoitetaan siunauskappelissa alttariristin tilalle ja ristille katsotaan uusi paikka. Seiskarin alttaritaulu on siis jatkossakin seurakuntalaisten nähtävillä, Markkula lisää.

Uusikaupunkilaisella Raija Herrala-Nurmella on sukujuuret Seiskarissa ja hän on lupautunut kirjoittamaan taulun yhteyteen lyhyen esittelytekstin sen vaiheista.

– Näin siunauskappelissa vierailevat löytävät maalauksen tiedot helposti, Tanhuanpää kertoo.

Uudenkaupungin seurakunta on konsultoinut taulun siirrossa Rauman Taidemuseon museomestari Mika Kallioniemeä, jotta vuosia paikoillaan olleen taulun siirto sujuisi jouhevasti.

– On korkea aika, että taulu saadaan siunauskappelin pohjoisseinälle ja valolta turvaan, ettei historia tuhoudu, Markkula summaa.

Siunauskappelin ovet ovat avoinna kaikille seurakuntalaisille seuraavan kerran ainakin pyhäinpäivän tienoilla.