Erityisesti digilukijoiden määrä kasvaa. Kun ihmiset lukevat uutisia ja juttuja verkosta, lehden perinteinen levikkialue ei ole enää ratkaiseva. Lukijat etsivät juttuja sieltä, mistä löytyy kiinnostavaa luettavaa.
KMT:n tulokset kertovat, miten media on onnistunut kertomaan ihmisille merkittävistä ja koskettavista asioista. Toimittajilla on aina liian vähän aikaa perehtyä asioihin, hyvää haastateltavaa on toisinaan vaikea löytää ja ajoittain kiinnostavista aiheistakin on pulaa. Tässä paineaallokossa pyrimme tekemään mahdollisimman kiinnostavaa sisältöä.
Mitä läheisemmän suhteen media pystyy rakentamaan lukijoihinsa, sitä parempi tuotteesta tulee. Jokainen media on viime kädessä lukijoidensa varassa. Parhaat juttuvinkit tulevat aina lukijoilta, koska toimittajat eivät itse näe ja kuule kaikkea. Kun kaivinkone törmäsi torstaiaamuna Hiuntien kevyenliikenteen siltaan ja silta romahti ajoradalle, saimme siitä juttuvinkin lukijaltamme. Näin uutinen saatiin mahdollisimman nopeasti verkkoon liikenteessä liikkuville tiedoksi.
Myös lukijoiden mielipiteet ovat tärkeitä. Moni tilaa lehteä senkin vuoksi, että saa lukea Tekstari-palstaa. Se on kuin Uudenkaupungin pulssi. Tekstari-palstalta näkyy, mikä kaupunkilaisia kulloinkin harmittaa ja mistä ollaan kiitollisia.
Suurin kiitos kuuluu Uudenkaupungin Sanomien tilaajille ja ilmoittajille. llman teitä Uudestakaupungista puuttuisi areena, joka mahdollistaa keskustelun kaupungin asioista.
Teija Uitto