Kysyimme tätä: Onko kantatie 43:n päällystysurakka valmis?

0
Kantatie 43:n päällystystöiden jälkeen tien pintaan jääneet korkeuserot ihmetyttävät kaupunkilaisia.

Uudessakaupungissa on elelty pari viikkoa liikenteen myllerryksessä, kun kantatie 43:a on päällystetty Uudenkaupungin ja Kalannin välillä. Varsinais-Suomen ely-keskuksen mukaan töiden piti valmistua perjantaina 6. syyskuuta, mutta esimerkiksi maanantaina Kalannin kohdalla oli vielä liikennevalot.

Onko päällystysurakka nyt valmis, Varsinais-Suomen ely-keskuksen päällysteinsinööri Tero Ahokas?

– Päällystystyöt valmistuivat maanantaina, mutta tiemerkinnät puuttuvat vielä toistaiseksi. Ne tehdään kahden viikon sisään, Ahokas kertoo.

Menikö urakka suunnitelmien mukaan?

– Urakassa ei tullut yllätyksiä. Teimme suunnitellun remix-pintauksen eli vanhaa päällystettä lämmitettiin ja siihen lisättiin uutta asvalttia mukaan. Nämä levitettiin sekoitettuna kantatien pintaan.

Kaupunkilaiset ovat kertoneet kymmenien minuuttien pysäytyksistä. Joku on joutunut odottamaan Laitilan ja Uudenkaupungin välillä runsaan tunnin. Tuliko ruuhkien määrä yllätyksenä?

– Aina, kun töitä tehdään kaupunkialueella tai sen läheisyydessä, syntyy ruuhkia. Ei sille voi mitään. Kaikkia töitä ei ole tarkoituksenmukaista tehdä yötyönä, joten ruuhkia on vain siedettävä.

Esimerkiksi keskustasta päin uimahallin risteyksestä Hiulle ajaessa tai Itäpoijun risteyksestä kohti Lidliä kuljettaessa tuntuu melko isot korkoerot uuden ja vanhan asvaltin välissä. Oliko tämä tarkoituksenmukaista?

– En tiedä risteysalueen tilannetta, mutta ainakaan siihen ei ole suunniteltu lisäpäällystyksiä, joten ei siihen ole muutosta ihan heti tulossa.

Syksyn kovissa sateissa on uuden ja vanhan asvaltin kohtaamispaikkaan jo kertynyt vesilätäkköä. Kuinka uusi asvaltti kestää Suomen talven ja sahaavat lämpötilaerot?

– Jos siihen kertyy kovasti vettä ja tilanne on huono, niin tarkastamme tilanteen, totesi päällysteinsinööri Ahokas.