Uki päihitti jopa Hangon

0

Hangon kaupunki on onnistunut rakentamaan vahvan matkailuimagon. Kaikki suomalaiset tietävät, missä Hanko sijaitsee ja että se on merenrantakaupunki. Hangon huvilat ja purjeveneet ovat mainoskuvista tuttuja. Hanko on matkailukaupunkina selkeästi kokoaan isompi kaupunki, sillä Hangossa on vain vajaa 8 000 asukasta.

Hangon brändin rakentamista on auttanut pääkaupunkiseudun läheisyys. Helsingistä ajaa Hankoon 1,5 tunnissa. Myös toinen tunnettu matkailukaupunki, Loviisa, hyötyy sijainnistaan.

Vahva matkailubrändi ei tuo kuitenkaan automaattisesti vuosi vuoden perään menestystä.

Uusikaupunki osallistui ensimmäistä kertaa Visitory Oy:n matkailututkimukseen valtakunnallisesti vertailukelpoisella laskentamenetelmällä. Uusikaupunki menestyi vertailussa erinomaisesti.

Uusikaupunki porskuttaa reippaasti Hangon ja Loviisan ohi. Tutkimuksen mukaan Uudenkaupungin välitön matkailutulo oli viime vuonna yli 16 miljoonaa euroa. Hangon matkailutulo jäi 13,9 miljoonaan euroon. Loviisa ylsi noin 15 miljoonaan euroon.

Matkailun kokonaisvaikutukset olivat Uudellekaupungille 23,4 miljoonaa euroa.

Uudenkaupungin matkailusuunnittelija Irmeli Laiho-Andersson arvioi, että kulttuuri- ja tapahtumapuolen ympärivuotinen tarjonta kasvattaa matkailutuloamme (US 31.8.). Näin varmasti on, sillä kaupunkimme kokoon nähden meillä on laaja kulttuuritarjonta. Kulttuurikeskus Crusellissa on konsertteja ja tapahtumia, myös Uudenkaupungin teatteri, kaupungin galleriat ja museot houkuttelevat kävijöitä ympäri vuoden.

Jälleen ensi viikonloppuna kaupungissa on pöhinää, kun Uudenkaupungin Vanhat talot esittäytyvät. Tapahtuma on hyvä esimerkki matkailullisesti merkittävästä tapahtumasta, joka ei sijoitu kesään.

Matkailu vaatii jatkuvaa tapahtumavirtaa. Uusikaupunki on siinä onnistunut.

Teija Uitto