Lopulta kuningas Kustaa II Aadolf laillisti kaupankäynnin perustamalla Uudenkaupungin vuonna 1617.
Tämä Uudenkaupungin historia on meille kaikille tuttu. Sen sijaan sitä moni ei tule ajatelleeksi, että esimerkiksi syysmarkkinoiden perinne on lähtöisin jo tältä ajalta. Uudessakaupungissa näitä markkinoita on paljon, kuten talvi- ja kevätmarkkinat.
Markkinoiden historiallinen tausta ei tule kaupunkikuvassa esille. Jos markkinoilla olisi historiallisempi brändi, ehkä saisimme tänne erityyppisiä myyjiä ja kävijöitä. Historia kiinnostaa myös nuoria.
Kalannissa tätä markkinoiden historiallista taustaa on pyritty hyödyntämään. Kun Männäisten tori ry polkaisi 2018 käyntiin kesäiset toritapahtumat, tapahtumalle otettiin logo historiasta. Männäisten torin M-kirjain on lähtöisin Uudenkaupungin patentista, jolla kuningas sinetöi periaatepäätöksensä perustaa kaupunki.
Männäisten torillakaan historia ei kuitenkaan näy myyntituotteissa.
Markkinoihin kannattaa satsata, sillä niillä on suurempi merkitys kuin yleisesti ehkä ajatellaan. Kuten torikauppias Terttu Lundelin totesi, markkinat vetävät kaikenikäisiä, lapsiperheitä, työikäisiä ja ikäihmisiä yhteen (US 3.10.). Markkinoille tullaan ja tavataan tuttuja, siellä vaihdetaan kuulumisia. Markkinat on ollut yhteisöllinen tapahtuma jo ennen kuin yhteisöllisyydestä on alettu puhua.
Sitra on luonnehtinut, että yhteisöllisyys pitää yhteiskunnat koossa, koska yksilön ja yhteiskunnan välinen suhde pohjautuu yhteisyyden tunteelle. Tätä yhteisyyden tunnetta markkinat ylläpitävät, siksi ne ovat meille kaupunkilaiselle tärkeä tapahtuma.
Teija Uitto