”Pitää näkyä somessa, verkossa ja lehdissä”–Teija Leino palasi kotiseudulleen Ukipoliksen viestintäasiantuntijaksi

0
Teija Leino asuu nykyisin Maskussa, mutta hänellä on kakkoskoti Uudessakaupungissa.

Viestintäyrittäjä Teija Leino on työskennellyt koko työuransa median parissa ja nähnyt, miten mediakenttä on mullistunut.

– Olen sitä ikäluokkaa, joka on käynyt läpi monta murrosta. Lapsena kävin ensin Lahden kansakoulua, sitten Viikaisten yläastetta, eli peruskoulua. Aloitin Uudessakaupungissa perinteisen lukion ja lopuksi kävin kurssimuotoista lukiota, hän vertaa.

Perinteisen median rinnalle on tullut sosiaalinen media, johon Leino on erityisesti perehtynyt työssään.

Turun Sanomien markkinoinnissa aiemmin työskennellyt Leino on viime vuodet erikoistunut julkisen sektorin viestintään, ja kouluttanut kuntien henkilöstöä sosiaalisen median käyttöön.

Syyskuun alusta Leino aloitti kehitysyhtiö Ukipoliksen viestintäasiantuntijana. Hän vastaa äkillisen rakennemuutoksen (ÄRM) hankkeiden viestinnästä. Ukipolis on käynnistänyt neljä uutta ÄRM-hanketta tänä vuonna.

– Tavoitteenamme on tehdä näitä ÄRM-hankkeita näkyväksi, jotta yritykset ja työnhakijat osaisivat käyttää näitä hankkeita hyödykseen. Vakka-Suomi on saanut äkillisen rakennemuutoksen rahoitusta, josta hyötyy koko alue.

Leinon tehtävänä on miettiä, miten hankkeista kerrotaan niin, että ihmiset ymmärtävät, mistä on kyse.

– Hanke-jargonia on sellaista, että ei sitä tahdo itsekään ymmärtää. Viestinnän pitää siksi olla mahdollisimman selkeää ja kiinnostavaa.

Ukipoliksessa on jo aloitettu uuden verkkosivuston rakentaminen. Sivustolle kootaan kaikista ÄRM-hankkeista tietoa. Sivut palvelevat yrittäjiä ja työnhakijoita.

Leinon mukaan sen lisäksi on tehtävä paljon muutakin.

– Mediakenttä on nykyään niin pirstaloitunut, että viestintää pitää tehdä monessa kanavassa. Pitää näkyä verkossa, sosiaalisessa mediassa ja paikallislehdissä.

Pelkästään sosiaalisen median kanavia on niin paljon, että on tiedettävä, minkä kohderyhmän tavoittaa mistäkin. Tärkeää on myös miettiä, mitä somessa haluaa viestiä.

– Tätä olen suositellut myös kunnille. Pitää laatia ketterä viestintäsuunnitelma, joka elää ajassa. Viestintää pitää myös seurata, miten se tavoittaa tavoitellut kohderyhmät.

Sosiaalisesta mediasta Leino poimii esimerkiksi, miten LinkedIn on hyvä kanava elinvoima-asioiden esiin tuomisessa ja TikTok tavoittaa nuoret.

– Toisaalta Instagramin kautta tavoittaa yli puolet niistä nuorista, jotka käyttävät TikTokia.

Viestintää pitää suunnitella sen mukaan, mihin kanavaan tekee sisältöä. Instagramissa visuaalisuus on tärkeää, TikTokissa toimivat nopeat videot. Lehtijutussa asiaa voi käsitellä syvällisemmin.

Leino työskentelee Ukipoliksessa viestintäasiantuntijana osa-aikaisesti. Viestintäyrittäjänä hänellä on myös omia projekteja. Teija Leino on myös Männäisten tori ry:n varapuheenjohtaja ja on vastannut Männäisten torin tapahtumajärjestelyistä sekä tiedottamisesta. Työviikot ovat kiireisiä.

– Siksi harrastan golfia. Kun golfkentälle menee, ei voi ajatella mitään muuta kuin peliä, hän naurahtaa.

– Lisäksi harrastan kotijoogaa ja lukemista. Jo lapsena kävin joka viikko Kalannin kirjastoautossa, kalantilaisesta taustastaan ylpeä Leino kertoo.