Tutkakamera voi seurata samanaikaisesti usean eri ajoneuvon nopeuksia eri kaistoilta. Poliisi voi automaattivalvonnan avulla määrätä sakon ylinopeuden lisäksi myös turvavyön käyttämättä jättämisestä tai kännykän käytöstä ajon aikana.
Uusi tekniikka on tarpeellista, sillä esimerkiksi Kasitiellä ylinopeudet ovat yleisiä. Vanhat valvontakamerat eivät ole rauhoittaneet niitä autoilijoita, jotka piittaamattomasti ohittelevat ja vaarantavat liikennettä.
Vaikka peltipoliisit seuraavat liikennettä yhä pidemmälle ja laajemmalle, rattijuoppoja ne eivät valitettavasti rajoita. Uudessakaupungissakin näitä alkoholin ja muiden päihdeaineiden vaikutuksessa ajavia on liikenteessä viikottain.
Tekniikka ei korvaa poliisipartioita, mutta se antaa mahdollisuuden keskittää partioiden liikennevalvontaa sinne, missä sitä kipeimmin tarvitaan.
Tilastokeskuksen mukaan Suomessa on tapahtunut tänä vuonna, tammi-syyskuussa, kaikkiaan 2 058 henkilövahinkoon johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Onnettomuuksissa on kuollut 121 ja loukkaantunut 2 510 ihmistä. Näistä onnettomuuksista 200 on tapahtunut Varsinais-Suomessa. Luvut ovat surullisen suuria.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin viime kesän seurannan mukaan pääteillä ajavista autoista peräti 45 prosenttia ylitti tien nopeusrajoituksen. Suomalaisten asenne näkyy myös kansainvälisessä ESRA3-tutkimuksessa. Suomalaisista autoilijoista 79 prosenttia kertoi ajavansa moottoriteillä ylinopeutta ja 84 prosenttia muilla maanteillä. Muualla Euroopassa vastaavat luvut olivat 50 prosentin tuntumassa.
Suomalaisten kaasujalka on raskas, eikä syy ole talvikengissä, vaan ratin yläpuolella.
Teija Uitto