Rajavartiolaitoksen uuden vartiolaivan tuotanto käynnistyi Puolassa – Uudenkaupungin Työvene varustelee ja käyttöönottaa vartiolaivat

0
Tulevien Turva-luokan monitoimialusten pituus on 98 metriä ja ne ovat leveydeltään 17,6 metriä.

Uudenkaupungin Työveneellä rakennetaan parhaillaan Rajavartiolaitoksen uusia vartiolaivoja, jotka valmistuvat vuosien 2025 ja 2026 aikana. Rajavartiolaitos tilasi alukset Meyer Turulta, mutta Työvene valmistaa alusten kansirakenteet sekä varustelee ja käyttöönottaa alukset.

Tämän viikon tiistaina käynnistyi vuonna 2026 valmistuvan aluksen tuotanto Puolassa. Laivanrakennusperinteiden mukainen tuotannonaloitusseremonia järjestettiin Baltic Operatorin telakalla Gdanskissa.

– Kaksi laivaa kattava projektimme on saavuttanut merkittävän etapin, kun toisenkin aluksen tuotanto on nyt päästy käynnistämään, Ulkovartiolaivat rakennetaan pitkäaikaisten kumppanitelakoidemme tiloissa Meyer Turun projektijohdossa ja laatuvaatimustemme mukaisesti, sanoo Meyer Turun varatoimitusjohtaja Tapani Pulli .

Rajavartiolaitoksen suorituskyky avomerellä perustuu merkittäviltä osin monitoimisten ulkovartiolaivojen jatkuvaan operointiin ja valmiuteen. Ulkovartiolaivat ovat merellä noin 330 vuorokautta vuodessa. Rajavartiolaitoksella on tällä hetkellä käytössään kolme ulkovartiolaivaa, joista 2014 käyttöönotettu vartiolaiva Turva on ajanmukainen.

Rajavartiolaitos valmistautuu luopumaan kahdesta vanhasta ulkovartiolaivasta siinä vaiheessa, kun uudet laivat valmistuvat ja ne otetaan käyttöön. Ensimmäinen uusi laiva valmistuu sopimuksen mukaisesti vuoden 2025 lopussa ja toinen vuoden 2026 lopussa.