Tienhoidossa nyt suuria haasteita

0
Liikennesää on viime päivinä ollut haasteellinen sekä autoilijoille että teiden hoidosta vastaaville.

Viime päivinä on ollut poikkeuksellisen hankalat keliolosuhteet. Lumen päälle satoi vettä ja sen jälkeen tiet jäätyivät taas uudelleen. Suurimmat ongelmat tienhoidossa ovat olleet vähäliikenteisillä teillä, joiden liukkaudentorjuntaa hoidetaan hiekoittamalla.

– Nopeissa kelimuutoksissa kaikkia teitä ei ehditä hoitaa heti kuntoon ja liukkaudentorjuntatoimenpiteiden hyödyt ovat jääneet lyhytaikaisiksi. Hoitotoimet ovat olleet käynnissä lähes tauotta, mutta siitä huolimatta aina ei olla saavutettu tavoiteltavaa laatutasoa. Myös tienkäyttäjiltä on tullut runsaasti palautetta teiden liukkaudesta etenkin vähäliikenteisiltä teiltä, kerrotaan Varsinais-Suomen Ely-keskuksesta.

Nollan molemmin puolin sahaavasta lämpötilasta johtuen tien pinta on usein pakkasella, vaikka ilma onkin jo muutaman asteen plussalla. Kun tällaisella säällä sataa vettä, se jäätyy samantien tien pinnassa olevan hiekan päälle. Vaikka tie olisi juuri hetki aiemmin hiekoitettu, tien pinta tuntuu liukkaalta. Vesisateella tai kovalla tuulella hiekka voi puolestaan pyyhkiytyä helposti pois jäätyneeltä tienpinnalta. Tai tien pinnan sulaessa hiekka painuu jää alle ja sään pakastuessa uudelleen tie muuttuu liukkaaksi.

– Tilanteissa, joissa pakkaskelillä sataa alijäähtynyttä vettä, ei tienhoidon valikoimasta löydy hyviä keinoja liukkauden estämiseen. Lisäksi liukkaalla kelillä hoitolenkin ajaminen kestää normaalia kauemmin ja hiekan haku välillä hidastaa lenkkiä entisestään. Urakoitsijoiden hoitolenkki saattaa kestää ajaa läpi useamman tunnin jatkuvallakin ajolla, jolloin menee aikaa, ennen kuin hoitotoimenpiteet ehditään uusimaan tiellä, Ely:stä muistutetaan.

Pääteillä, joilla liukkaudentorjunta hoidetaan suolaamalla, ongelmia on lähinnä yksittäisillä tiejaksoilla tai yksittäisinä ajankohtina.

Urakoitsijoilla on käytössä kattavat sääennustuspalvelut, joiden avulla talvihoidon toimenpiteitä pyritään valitsemaan ja ajoittamaan oikein.

– Sääennustusten muuttuessa aina ei kuitenkaan onnistuta ajoittamaan ennakoivia hoitotoimia optimaalisesti koko urakka-alueella. Tienpinnan ja ulkoilman lämpötilat eroavat toisinaan hyvinkin paljon toisistaan. Lisäksi molemmat lämpötilat voivat vaihdella useilla asteilla lyhyenkin matkan sisällä. Sade- ja lumikuurot voivat myös olla hyvin paikallisia. Tai sään ollessa nollan tuntumassa, ei ole varmuutta, missä olomuodossa sade tulee. Liukkautta torjutaan yleensä jo ennen sään muuttumista pakkaselle, kun taas lumisateessa ensin aurataan lumet ja liukkaudentorjunta hoidetaan vasta sen perään. Jos sade tuleekin odotetun lumen sijasta vetenä, liukkaudentorjunnassa ollaan heti jälkijunassa, Varsinais-Suomen Ely-keskuksesta selvitetään.

Teiden talvihoitotoimenpiteiden ajoitusta ei voi valita ennakkoon ja kunnossapitotoimet vaativat aina oman aikansa. Ensin hoidetaan vilkkaat päätiet ja vasta sen jälkeen muut tiet.

– Jos sade alkaa aamuyön tunteina, kaikkia teitä ei ehditä hoitaa kuntoon ennen aamun työmatkoja ja koulukuljetuksia, vaikka etenkin koulukuljetusreitit pyritään huomioimaan hoitotoimenpiteiden ajoituksessa.

Yksittäisessä hoitourakassa on keskimäärin n. 1 000 km tieverkkoa. Siihen mahtuu yhden vuorokauden sisälläkin monenlaisia olosuhteita.

– On selvää, että hankalimmilla keleillä kaikki tiet eivät ole koko ajan laatuvaatimusten mukaisessa kunnossa. Laatuvaatimusten näkökulmasta kuitenkin riittää, että urakoitsijalla on koko kalusto käytössä ja hoitotoimenpiteet käynnissä. Jokaisella tiellä ei voida tehdä hoitotoimia yhtä aikaa, vaan työt tehdään ennalta suunnitellussa järjestyksessä, Ely:stä selvennetään.