Ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin on asennettava sähköauton latauspiste vuoden loppuun mennessä. Määräys koskee rakennuksia, joiden yhteydessä on yli 20 pysäköintipaikkaa. Asennusvelvoite koskee useita kaupunkien ja seurakuntien omistamia kiinteistöjä ja rakennuksen omistajan on huolehdittava siitä, että rakennusvelvoite täyttyy.
– Vaatimus ei myöskään koske sellaisia rakennuksia, joissa ei käytetä energiaa sisäilmaston ylläpitämiseen. Esimerkiksi ilman lämmitystä oleviin varastoihin ei tarvitse latauspistettä asentaa. Latauslaista tulee myös vaatimuksia muun muassa uusille ja laajamittaisesti korjattaville asuinrakennuksille ja pysäköintitaloille, joten nämä vaatimukset kannattaa tarkistaa kuntien rakennusvalvonnasta, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin erityisasiantuntija Mikko Liukkonen kertoo.
Sähköautojen latauspiste voidaan asentaa mille tahansa kiinteistöllä sijaitsevalle pysäköintipaikalle. Liukkonen muistuttaa, että jos pysäköintipaikalla on jo ennestään jakeluinfralain mukainen julkinen latauspiste, se riittää täyttämään myös latauslain velvoitteen.
– Kaupunki ei valvo erikseen sähköautojen latauspisteisiin liittyvän lain toteutumista, koska niiden valvominen kuuluu Liikenne- ja viestintävirastolle, Uudenkaupungin tekninen johtaja Jari Nikkari toteaa.
Uudenkaupungin rakennusvalvontaan on tullut puheluita esimerkiksi siitä, miten laissa suhtaudutaan haja-asutusalueella oleviin seurataloihin, kylätaloihin tai vastaaviin rakennuksiin, jotka eivät ole asuinkäytössä. Rakennusten pihapiirissä on usein iso parkkialue, mutta ei selkeästi maalattuja parkkiruutuja.
– Yleensä näin vanhoissa rakennuksissa ei ole sellaista rakennuslupaa, johon olisi kirjattu myös pysäköintialue tai pysäköintipaikkojen lukumäärä, toteaa Uudenkaupungin kaupungin rakennustarkastaja Mika Pihlajaniemi .
Pihlajaniemi on ohjeistanut, että kiinteistönomistaja saa itse laskea, kuinka monta pysäköintipaikkaa kyseisellä tontilla on.
– Eli on heistä kiinni, onko paikkoja yli vai alle 20. Rakennusvalvonta ei lähde sitä määrittelemään, Pihlajaniemi huomauttaa.
Sähköautojen latauspisteiden rakentamisvelvoite koskee myös kaupunkia. Kaupungin tapauksessa latauspisteitä on asennettava ainakin virastotalo Mörnen ja terveyskeskuksen parkkipaikoille, mutta myös vanhainkotien ja suurempien koulujen edustalle. Myös esimerkiksi jäähallin parkkipaikka kuuluu latauspisteen asennusvelvoitteen piiriin.
– Mörnen parkkipaikalle ja Kalannin yläkoulun parkkipaikalle tehdään tämän vielä tämän vuoden puolella molempiin kaksi 22 kilowatin sähköauton latauspistettä. Näiden kulut menevät tämän vuoden määrärahoista, Nikkari kertoo.
Yhden latauspisteen asentaminen maksaa työn määrästä riippuen vähintäänkin tuhansia euroja. Joka tapauksessa kaikki vaadittavat latauspisteet eivät ole käytössä tämän vuoden loppuun mennessä.
– Uutta määrärahaa sähköautojen latauspisteiden lisäpisteille on ehdotettu kaupungin ensi vuoden budjettiin, Nikkari lisää.
Uudenkaupungin seurakunnan talouspäällikkö Henrik Mäkilä kertoo, että Uudenkaupungin kirkkojen tai seurakuntatalon kiinteistöllä ei ole niin paljon merkittyjä parkkipaikkoja, että latauspistevaade niitä koskisi.
– Myöskään Lokalahden, Kalannin tai Pyhämaan seurakuntakotien kiinteistöillä ei ole yli 20:tä parkkipaikkaa, Mäkilä toteaa.
Hän lisää, että Kalannin ja Lokalahden kirkkojen kiinteistöjen parkkipaikat ovat pääasiassa hiekkakenttiä ja parkkiruutujen osalta määrittelemättömiä.
– Tosin Kalannin kirkon eteen on määritelty muutama parkkiruutu. Pyhämaan kirkkojen parkkipaikka on sekin hiekkakenttä ja se on eri kiinteistöllä kuin kirkot, Mäkilä lisää.
Uudenkaupungin seurakunnan budjettiin ei ole tälle tai ensi vuodelle varattu rahoja erikseen latauspaikkoja varten.
– Jos jokin seurakunnan kiinteistöistä kuitenkin osoittautuisi lain vaatimuksen mukaiseksi kohteeksi latauspisteelle, pystytään tähän seurakunnan budjetin sisällä tarvittaessa reagoimaan, summaa Mäkilä.
Fakta
Sähköautojen latauspisteen asennusvaatimus ei koske:
– asuinkäytössä olevia rakennuksia (kerrosalasta vähintään puolet asumiskäytössä)
– rakennuksia, joissa ei käytetä energiaa sisäilmaston ylläpitämiseen (lämmitys tai jäähdytys)
– puolustushallinnon käytössä olevia rakennuksia
– jos rakennuksen omistaa ja sitä käyttää mikroyritys. Mikroyritys on yritys tai yksityinen henkilö, jonka henkilöstömäärä on alle 10 vuosityöyksikköä ja vuosiliikevaihto tai taseen loppusumma enintään kaksi miljoonaa euroa.
Sen sijaan latausvalmiutta taloyhtiössä koskeva lainsäädäntö velvoittaa taloyhtiöt, joilla on vähintään viisi pysäköintipaikkaa, asentamaan autopaikoille latausvalmiuden seuraavan rakennuslupaa edellyttävän, autopaikkoja tai niiden sähköjärjestelmää koskevan laajemman korjaushankkeen yhteydessä.
Lähde: Traficom