Kuvia rock-Suomen synnystä – Risto Vuorimiehen valokuvia Love Recordsin artisteista Crusellissa

0
Nuori Badding Risto Vuorimiehen suosikkikuvassa.

Ei oikein tiedä, mihin päänsä kääntäisi, kun saapuu Risto Vuorimiehen valokuvanäyttelyyn Cruselliin. Näyttelysali on kuorrutettu rockkansan tuntemilla ikonisilla kasvoilla, ja katsoja imaistaan vuosikymmenten läpi suoraan 1970-luvun suomirockin hurjille lavoille. Näyttelyssä esitellään noin 70 valokuvatulostetta levy-yhtiö Love Recordsin artisteista vuosilta 1973–1976.

Vauhdin hurma, tekemisen meininki ja uuden musiikin ilo ja energia tarjoillaan kuvien kautta nykypäivän yleisölle. Kuvien lataus on omaa luokkaansa. Voi kuulla musiikin soivan. Cruselliin näyttely saapui osin kulttuurituottaja Joni Pietiläisen ansiosta.

– Joni soitti minulle, ja kävin syksyllä katsomassa paikan. Ensin mietin, miten kuvat saa vaijereiden varaan, sillä nämä ovat tulosteita alkuperäisnegatiiveista, ja hyvin kevyitä, kertoo Vuorimies.

Omaperäinen ripustusratkaisu kuitenkin löytyi, ja näin varsinaissuomalaisetkin saavat nauttia kulttuurihistoriallisesta dokumentaatiosta.

Vuorimiehen elämä linkittyi legendaariseen suomibändiin, Hurriganesiin, tammikuussa 1973.

– Olin juuri saapunut valokuvaopinnoista Tukholmasta Suomeen, ja oli hirveä halu jatkaa sitä toimintaa. Perustettiin valokuvaosuuskunta, joka sijaitsi Hesassa Kruununhaassa, vastapäätä Beavers-kauppaa. Cisse ja Remu kävivät siellä hakemassa esiintymisasuja. Kerran lähdin heidän peräänsä ja pyysin päästä keikalle kuvaamaan. Hurriganes oli silloin ollut pystyssä noin vuoden, hän muistelee.

Ensimmäinen keikka innosti jatkamaan, hankalista kuvausolosuhteista huolimatta.

– Hurriganesin toinen keikka oli Sörkan vankilassa, todella mielenkiintoinen. Vankeja ei saanut kuvata kasvoista, mutta onnistuin kuvaamaan heitä takaa.

Hurriganesin keikkakuvia nähdään näyttelyssä aikajärjestyksessä. Love Recordsin artisteista nähdään myös Dave Lindholmia ja Rauli Badding Somerjokea . Nuori Badding valtaa suurtulosteena tilaa kokonaisen seinän verran. Persoona näkyy pienten yksityiskohtien kautta. Pave Maijanen , Juice ja monet muut tutut vilahtelevat hekin seinillä.

Love Recordsiin Vuorimies päätyi töihin pian Hurriganes-keikan jälkeen.

– Se oli silloin tosi hyvä yhtiö. Menin Atte Blomin puheille Remun kanssa. Hän oli kuvistani otettu, ja määräsi että ”Risto Vuorimies tekee sitten levyn kannen”.

Näin syntyi Hurriganesin Rock’n Roll All Night Long -kansi.

– En tehnyt kovin montaa levynkantta: kolme Hurriganesille, kolme Davelle, kolme Baddingille. Kaikki levynkannet olivat keskenään tosi erilaisia. Samoin oli työskentely näiden herrojen kanssa. Esimerkiksi Remu antoi aina kipakan mielipiteen, jos oli eri mieltä asioista. Davella oli taas aina valmis idea, jota lähdettiin toteuttamaan. Badding ei ole minulle niin raukka ja ujo kuin jotkut ihmiset väittävät. Minulle hän oli ihan ystävätyyppi, ei mikään jättiystävä kuitenkaan, Vuorimies summaa.

Vuoden 1976 tienoilla Vuorimies vaihtoi alaa. Ilmassa oli jo merkkejä Love Recordsin lähestyvästä konkurssista. Kuvaajavuosien jälkeen Vuorimies rakastui Kuubaan ja kuubalaiseen musiikkiin. Hän asui ja opiskeli Kuubassa, ja toimi muusikkona suomalaisessa Septeto Son -bändissä.

Oman musiikkiohjelmansa hän aloitti Radio Cityssä vuonna 1987. Radio City vaihtui Radio Helsinkiin vuonna 2000.

– Meni noin 20 vuotta, etten kuvannut mitään. Kaikki tämä hässäkkä on tullut 2000-luvun puolella nostalgiabuumin kautta, hän toteaa.

LOVE-kuvia on nähtävillä 13.1.–19.2. Crusellin aukioloaikoina.

Sanna Halme