Novidassa ratkotaan yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston kanssa varhaiskasvatuksen opettajien pulaa

0
Novidassa voi varhaiskasvatuksessa työskentelevät lastenhoitajat opiskella Itä-Suomen yliopiston kasvatustieteellisen alan perusopintoja, joita voi hyväksilukea hakiessaan opiskelemaan varhaiskasvatuksen opettajaksi.

Koulutuskuntayhtymä Novidassa on aloitettu yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston kanssa ratkaisemaan varhaiskasvatuksen opettajista johtuvaa pulaa rakentamalla opintopolkua varhaiskasvatuksessa toimiville hoitajille.

Taustalla on Euroopan Unionin osarahoittama Poljin-hanke, jossa halutaan mahdollistaa sekä sosiaali- ja terveysalaa tai kasvatus- ja opetusalaa opiskeleville että työelämässä jo oleville varhaiskasvatuksen lastenhoitajille polku varhaiskasvatuksen opettajan opintoihin.

– Se on ihan valtakunnallinen ongelma, että varhaiskasvatuksen opettajia ei ole tarpeeksi. Hoitajia, jotka ovat koulutukseltaan lähihoitajia löytyy kyllä, niin tämän hankkeen avulla koitetaan kehittää uusia toimintamalleja, Novidan sosiaali- ja terveysalan opettaja Kaisa Valtonen kertoo.

Hankkeessa on kartoitettu yhteistyöyliopistoja muun muassa niiden tarjoamien avoimien kasvatustieteen opintojen, aikataulujen ja opintojen ohjauksen antamien edellytyksien pohjalta.

Kartoituksen perusteella hankeorganisaatiot päätyivät yhteistyöhön Itä-Suomen yliopiston kanssa. Opiskelijat tekevät avoimen yliopiston kasvatustieteen opintoja ja samalla he suorittavat Novidan järjestämän tutkinnon osan kasvatustieteelliselle alalle suuntaaviin opintoihin.

– He ovat täten Novidan opiskelijoita ja tätä kautta he saavat Itä-Suomen yliopiston opinnot ilmaiseksi. Avoimen yliopiston opintoihin voi kuka tahansa ilmoittautua, mutta muuten ne olisivat maksullisia, Valtonen huomauttaa.

Valtonen tarkentaa, että opinnot eivät takaa varsinaista opiskelupaikkaa yliopistossa, mutta kasvatustieteellisen alan perusopinnot ovat joka tapauksessa sellaisia, jotka täytyy yliopisto-opiskelijana suorittaa.

– Sitten kun opiskelija hakeutuu pääsykokeiden kautta yliopistoon, hän saa tästä suoritetut opintopisteet jo tunnustettua, hän puoltaa.

Ensimmäinen kurssi Novidan toimipisteillä Uudessakaupungissa, Loimaalla ja Liedossa alkoi tutustumiskerralla joulukuussa ja alkuviikolla alkoi varsinaisesti opiskelu. Opiskelijoita on kaikilla paikkakunnilla noin 12–15.

Valtosen mukaan suurin osa etenkin Uudenkaupungin opiskelijoista opiskelee työn ohessa ja pohjakoulutukseltaan heillä on sosiaali- ja terveysalan perustutkinto.

– Opintojen kestoksi on suunniteltu yksi vuosi, mutta se on aika tiukka setti ja paljon opintoja. Tällaisia lähitapaamiskertoja on kerran kuussa, hän kertoo.

Valtonen ei varsinaisesti itse opeta kasvatustieteellisiä asioita, vaan pikemminkin mentoroi opiskelijoita. Hän käy opiskelijoiden kanssa opiskeluun liittyviä asioita, jotka hänen mukaansa toivottavasti tukevat yliopisto-opintoja.

– Opiskelijat ovat siltä osin samalla viivalla, kun kaikilla on kokemusta varhaiskasvatusmaailmasta, joten vertaistuki on iso etu, jota he saavat täältä, hän sanoo.

Novidan on tarkoitus järjestää uusi haku opintoihin keväällä ja uusi kurssi aloittaisi ensi syksyllä. Opintoihin voi hakea jonkin toisen asteen tutkinnon suorittaneet ja ylipäätään varhaiskasvatuksen alasta kiinnostuneet sekä jo nyt työskentelevät lastenhoitajat.

Valtonen on iloinen siitä, että opinnot ovat herättäneet kiinnostusta ja kohderyhmään kuuluneita henkilöitä on tavoitettu kiitettävästi.

– Olemme tavoittaneet juuri niitä, jotka tarvitsisivat varhaiskasvatuksen opettajan pätevyyden. Sitä tuskin kukaan kiistää, että henkilöt eivät olisi päteviä, mutta paperilla se tutkinnollinen pätevyys vaaditaan. Tarve on tekijöille kova, Valtonen toteaa.