Turku–Uusikaupunki-rata on peruskorjattava, koska nykyisin radalla voi ajaa vain 60 kilometrin maksimituntivauhtia. Investointiohjelmassa radan peruskorjaus Raision ja Uudenkaupungin välillä maksaisi 130 miljoonaa euroa, jonka päälle tulisivat uusien seisakkien rakentamiset sekä nykyisten parannukset.
Todellinen hintalappu on vielä suurempi, koska selvityksen aiemmassa vaiheessa parannuksia tehdään kymmenillä miljoonilla Turun ja Raision välillä, jotta paikallisliikenne Turusta Naantaliin saadaan toimivaksi.
Varsinais-Suomi ei ole yksin henkilöjunaliikennetarpeen edessä. Mahdollisia laajennuksia olisi tulossa niin Pohjois-Suomeen, Pirkanmaalle kuin Päijät-Hämeeseen ja Kymenlaaksoon. Ennen Uuttakaupunkia ”jonossa” on myös Rauman ja Kokemäen välisen liikenteen palauttaminen.
Traficomin selvityksessä muistutetaan, että peruskorjaussuunnitelmien kustannusarviot tarkentuvat suunnittelun edetessä, joten nyt esitetyt arviot kustannuksista voivat muuttua vielä moneen kertaan.
Selvityksen taustalla on EU-sääntely, jonka vuoksi valtion ostoliikenteen palvelut on jatkossa kilpailutettava. Valtion nykyinen ostoliikenteen sopimuskausi päättyy vuoden 2030 loppuun.
Varsinais-Suomessa ostoliikennettä ei ole tällä hetkellä lainkaan ja ensin seurataan Turku–Raisio–Naantali-radan toimenpiteitä sekä Länsirata-hankkeen ensimmäistä vaihetta.
Aikataulu- ja resurssisyistä Turun ja Uudenkaupungin välille henkilöjunaliikennettä saadaan odotella kauemmin, mutta tarve sille on kuitenkin Traficomissa tiedostettu, mutta mikä sen tarve on kymmenen vuoden kuluttua, sen aika näyttää.
Risto-Matti Kärki