Liikenneturvallisuus paranee

0

Kantatie 43:lle on tulossa vihdoin koko matkalle valot. Uudenkaupungin kaupunki, Laitilan kaupunki ja Varsinais-Suomen ely-keskus ovat päässeet sopimukseen valaistuksen kustannusjaosta.

Ely maksaa uusien valotolppien kustannuksista puolet, lisäksi ely vaihtaa 72 vanhaan valaisinpylvääseen led-valot. Uusikaupunki ja Laitila jakavat loput uuden valaistuksen kustannuksista. Uutta valaistusta tulee kaikkiaan 14 kilometrin matkalle.

Tätä on odotettu ja toivottu pitkään.

Kantatie 43 on alueen yksi ehdoitta vaarallisimmista väylistä. Tieosuudelle on toivottu täysimittaista kevyenliikenteen väylää. Väylävirasto on nostanut sen kärkihankkeiden listalle, mutta vielä väylälle ei ole tiedossa rahoitusta.

Pyöräilijöiden liikenneturvallisuutta on pyritty lisäämään tien ajonopeutta laskemalla. Lisäksi tien piennarta levennettiin pari vuotta sitten poistamalla heräteurat tien reunoilta.

Kantatie 43 on vaarallinen myös autoilijoille. Kun Uudessakaupungissa tapahtui viime vuonna 146 hirvieläinkolaria, näistä valtaosa oli kantatie 43:lla. Kun peura juoksee tielle, sen huomaa yleensä vasta, kun eläin osuu auton valokeilaan. Silloin usein on jo myöhäistä. Kun tie on valaistu, autoilijalle jää muutama sekunti enemmän aikaa reagointiin.

Valaistulla tiellä on myös miellyttävämpää ajaa, kun silmät eivät rasitu pimeän ja vastaantulevien autojen valojen vaihtelussa. Kun kantatie 43 saa koko matkalle valot, Uuteenkaupunkiin voi ajaa valaistua tietä Turusta, Raumalta ja Porista asti. Muutos voi jopa houkutella lisää lähimatkailijoita Uuteenkaupunkiin.

Viime aikoina on puhuttu yhä enemmän valosaasteesta ja siitä, miten se vaikuttaa luontoon ja eläimiin.

Valoa pitää vähentää sieltä, missä se on turhaa, esimerkiksi poistamalla valaistuja tienvarsimainoksia. Liikenneturvallisuudesta ei pidä tinkiä.

Teija Uitto