Odottamisen arvoiset oppimisen tilat

0
Rauha-salissa voidaan pitää esimerkiksi konsertteja ja luentotilaisuuksia. Tämän kevään ylioppilaskirjoitukset pidetään myös kyseisessä tilassa. Rehtorit Esa Pirkola ja Jukka Silvola kiittelivät niin salin kuin koko rakennuksen valoisuutta.

Monitoimijatalo Wintterin oppimisen alueella käy innostunut kuhina. Uudenkaupungin yhtenäiskoulun ja Uudenkaupungin lukion opettajat ovat tulleet paikalle koulupäivän jälkeen valmistelemaan omia luokkiaan. Kuorma-auto toisensa jälkeen ajaa pihaan ja sisään kannetaan oppimateriaaleja ja huonekaluja. Joka puolella tehdään viimeisiä valmisteluja, jotta kaikki on valmista suurena päivänä. Heti talviloman jälkeen maanantaina alkaa niin yhtenäiskoulun kuin lukion oppilaiden ja opettajien uusi arki upouusissa koulutiloissa.

Yhtenäiskoulun rehtori Jukka Silvola ja lukion rehtori Esa Pirkola esittelevät uusia opetustiloja ylpeinä, tyytyväisinä ja helpottuneina. Monen vuoden aherrus väliaikaisissa tiloissa päättyy ja lopputulos on pitkälti odottamisen arvoinen.

– Paras mahdollinen kompromissi. Saimme pitkälti täytettyä kaikki rakennukselle asetetut pedagogiset tavoitteet. Varustelultaan ja digitaalisilta ratkaisuiltaan talo on huippuluokkaa.

– Oppimisen alueella kulkiessani jään joka kerta ihailemaan sisätilojen valon määrää. Vaikka kyseessä on iso rakennus, niin arkkitehdit ovat suunnitelleet tilat niin että valo leviää kaikkialle. Toinen merkittävä piirre on se, miten tilojen suunnittelussa on otettu huomioon kaupunkinäkymä. Vanha puutalokeskusta tulee ikkunoista sisään ja osaksi oppimisympäristöä, kehui Uudenkaupungin yhtenäiskoulun rehtori Jukka Silvola.

Wintterissä opitaan ja opiskellaan aina esikouluikäisestä lukiolaiseen. Rakennus on suunniteltu niin, että yhteisten tilojen ohella jokaisella ikäryhmällä on omat tilansa, alkaen omista sisäänkäynneistä.

– Lukion tilat ovat talon ylimmässä kerroksessa mikä tuo rauhan opiskeluun. Toki lukiolaisetkin tulevat käyttämään Wintterin muita tiloja, selvensi lukion rehtori Esa Pirkola.

Jokaisessa kerroksessa on sama perusidea. Sisääntulon jälkeen on aulatila ja sen ympärillä opetustilat.

– Kun opettaja tulee luokkaan, hän kytkee oman kannettavan tietokoneensa kyseisen tilan av-järjestelmään. Näin opettaja pääsee muutamalla napinpainalluksella käyttämään luokassa olevaa kahta opetusseinää. Opetustilojen lähes kaikissa projektoreissa on kosketusominaisuudet kynällä ja sormella sekä päänäytöissä lisäksi kaksisuuntainen kosketusominaisuus. Uusin tekniikka antaa opetukselle täysin uusia mahdollisuuksia, kuvaili Silvola.

– Se, että koko talossa on käytössä yksi ja sama opetusjärjestelmä, helpottaa valtavasti opettajien työtä, erityisesti kun yhtenäiskoululla ja lukiolla on myös yhteisiä aineopettajia, Esa Pirkola lisäsi.

Luokkatilojen seiniä on mahdollista avata niin, että saadaan suurempia opetustiloja esimerkiksi yhteisopetusta varten. Perusopetustilojen yhteydessä on pienempiä opetustiloja erityisopetusta, ryhmätöitä tai oppilaan itsenäistä työskentelyä varten. Perusopetustiloja täydentävät aineopetustilat. Osa on vain koulukäytössä, osa on yhteiskäytössä kansalaisopiston ja musiikkiopiston kanssa.

– Aineopiskelutilat ovat varustelultaan aivan mahtavat. Tilat tulevat varmasti innostamaan ja oppimaan uutta, tiivisti Silvola.

Varsinainen helmi on 3. kerroksessa sijaitseva kokemusperäisen oppimisen tila. Tilassa voidaan videotykkien avulla luoda erilaisia maailmoja ja tilanteita, oppilaan on mahdollista vaikka liikkua Pariisin kaduilla opiskelemassa ranskaa tai viidakossa tutkimassa alueen ekosysteemiä. Vastaavia kokemusperäisen oppimisen tiloja on Suomessa käytössä vain muutamia.

Lisäksi oppimisen alueella on useita vapaita oleskelualueita, joita voidaan hyödyntää opetuksessa ja opiskelussa. Alueen sydän on esiintymisareena ja siihen liittyvä portaikko, oppilaiden toivomat jättiläisen portaat. Kokolattiamatoilla päällystetyillä portailla voidaan oleskella, lueskella tai seurata esiintymislavan tapahtumia. Koulun yhteydessä oleva Rauha-sali tarjoaa myös mahdollisuuden erilaisille esiintymis- konsertti ja luentotilaisuuksille. Salissa pidetään jo tämän kevään ylioppilaskirjoitukset.

Wintterissä on pystytty täyttämään iso osa käyttäjäkunnan toiveista ja ideoista. Opettajille on esimerkiksi rakennettu tauko- ja työtilojen oheen erillinen hiljainen työskentelytila oppituntien valmistelua, kokeiden korjaamista ja vastaavia työtehtäviä varten.

Koko rakennus on varustettu info-näytöillä, joilla hoidetaan tiedottamista. Lisäksi keskitetysti voidaan jakaa näyttökuvaa, striimausta tai muuta materiaalia vaikka talon kaikkin näyttöihin hyödyntämällä av-järjestelmää.

– Info-näytöt ovat osa koulun turvallisuusjärjestelmää, mutta toimii kätevästi myös päivittäisen informaation jakamiseen, selvitti Pirkola.

Rehtorit ovat tyytyväisiä siihen ,että saman ammattiryhmän edustajat työskentelevät jatkossa lähekkäin.

– Vanhoissa koulurakennuksissa ei ollut selkeitä tiloja oppilashuoltoa varten, vaan toiminnot oli ripoteltu sinne tänne. Nyt oppilashuolto on koottu saman käytävän varrelle ja tämä varmasti edistää yhteistyötä oppilaiden ja opiskelijoiden hyväksi, totesi rehtori Esa Pirkola.

– On selvää, että joudumme vielä hiomaan toimintatapoja ja ehkä miettimään joitakin asioita uudelleen. Käytäntö vasta osoittaa, miten esimerkiksi porrastetut ruokailut ja välitunnit tulevat toimimaan. Mutta kaikkeen löytyy ratkaisu ja tulevaa maanantaita odotetaan innolla niin opettajien, muun henkilökunnan kuin oppilaiden keskuudessa, korosti rehtori Jukka Silvola.