Asia tulee Uudenkaupungin teknisen lautakunnan käsittelyyn 25. helmikuuta.
Tievalaistuksen kustannusarvio on 280 000 euroa. Ely-keskus on sitoutunut myöntämään valtion rahoitusta kustannuksiin niin, että se maksaa todellisista kustannuksista puolet. Uusikaupunki ja Laitila jakavat puoliksi loput kustannuksista. Uudesta tievalaistuksesta noin puolet eli seitsemän kilometriä on Uudenkaupungin alueella ja puolet Laitilassa.
Mikäli asian käsittely etenee Uudessakaupungissa ja Laitilassa nopeasti, valaistustyö voisi alkaa jo tänä vuonna. Kaupunkien pitäisi sitoutua hankkeeseen 3. maaliskuuta mennessä. Urakka olisi alustavan suunnitelman mukaan valmis ensi keväänä.
Tievalaistusurakan yhteydessä ely-keskus on valmis uudistamaan kantatie 43:n olemassa vanhaa valaistusta uusiin led-valaisimiin. Uudistus koskisi 72 valaisintolppaa. Muutos parantaisi lisää tien liikenneturvallisuutta.
Uudenkaupungin tekninen johtaja Jari Nikkari on tyytyväinen, että kantatie 43:n valaistushanke vihdoin etenee.
– Hanketta on yritetty ajaa jo 3-4 kertaa. Tämä on ehkä pieni uutinen Uudenkaupungin Sanomille , mutta suuri asia Nikkarille, hän naurahtaa.
Nikkari uskoo, että rakentaminen pääsee vauhtiin tänä vuonna ja valmista olisi jo huhtikuussa 2026.
Elyn kanssa neuvotteluihin valaistuksesta ovat osallistuneet Uudenkaupungin edustajina tekninen johtaja, kaupunginarkkitehti ja työpäällikkö. Laitilan kaupungin edustajina olivat kaupunginjohtaja ja tekninen johtaja. Varsinais-Suomen ely-keskuksen edustajana oli toiminnanohjauspäällikkö Pekka Puurunen.
Kantatie 43:n kevyenliikenteen väylän rakentamishanke ei ole edistynyt. Nikkari kertoo, että tiesuunnitelma on kuitenkin jo vahvistettu.
– Nyt kun se on valmis, kevyenliikenteen väylä voitaisiin toteuttaa, jos korjausmääräraha saataisiin.
Kevyenliikenteen väylä on myös Väyläviraston investointisuunnitelmassa.