Uudeksi Ukikyydin korvaajaksi kehitettiin Vukikyyti. Se palvelee vain koulupäivinä klo 8.15–14 Uudenkaupungin taajama-alueella. Ukikyytiin verrattuna toimintamalli on erilainen. Kutsukyyti on osa kaikille avointa joukkoliikennettä. Nyt runkobussiliikenne tuo matkustajat keskustaan ja kutsuliikenne hoitaa keskustassa sisäistä liikennettä. Asiakkaita ei enää noudeta kotioven edestä. Kutsuvuoron reitit muodostetaan asiakkaiden tilausten pohjalta. Lippujen hinnat ovat aikuisilta ja nuorilta 3 € ja 4-11-vuotiailta lapsilta1,5 €. Vukikyydin isoksi ongelmaksi on muodostunut liian lyhyt käyttöaika. Kello kahden jälkeen kaupungissa tapahtuu vielä varsin paljon. Ukikyytiin verrattuna Vuki ei ole yhtä joustava.
Kaupungin palveluissa on tapahtunut viime aikoina isoja muutoksia, jotka luovat haasteita kaupungin sisäiselle liikenteelle. Monitoimijatalo Winteriin siirretään paljon toimintoja, joten liikenne sinne tulee olemaan vilkasta ja joka puolelta kaupunkia suuntautuvaa. Työllisyyspalvelut siirrettiin Rantakadulta Mörneen, matka keskustasta on pitkä. Ottaen huomioon, ettei läheskään kaikilla asiakkailla ole autoa eikä siirtyminen muilla keinoin välttämättä onnistu. Sakunkulman päivätoimintalaisten kuljettaminen Kalantiin on kallista, mutta ennen kaikkea epäkunnioittavaa ikäihmisiä kohtaan. Ikäihmisten liikkumiselle Ukikyydin kaltainen palvelu on kaiken kaikkiaan ensiarvoisen tärkeää. Se edistää ikäihmisten kotona asumisen tavoitetta. Onpa meille rakentumassa Janhualle yleinen sauna, jonne olisi huonojalkaisenkin hienoa päästä terveyttä hoitamaan. Kirjaston kävijämäärä tulee takuulla kasvamaan, kun saadaan uudet, hienot tilat käyttöön ja kuljetukset kuntoon. Wintterin kahvion nurkassa nököttävä laatikosto, jota omatoimikirjastoksi kutsutaan, ei ole vaihtoehto kirjastokäynnille.
”Ei oo rahhoo” väitetään. Tosiasiassa kaupungilla on käytettävissään noin 180 000 € vanhusten hyvinvointiin tarkoitettuja perintö-ja lahjoitusvaroja. Osaan kustannuksista voisi näitä rahoja käyttää. Samoin on viime vuonna saatuja hyvinvoinnin- ja terveyden edistämiseen suunnattuja valtionavustuksia 280 000 €. Näistä toki osa on jo sidottuja tiettyihin kohteisiin.
Kaikkia kuntalaisia palvelevan sisäisen liikenteen ja saavutettavuuden kehittäminen ei voi olla rahasta kiinni. Tarvitaan uusia avauksia, kuten esimerkiksi sotekyytien ja joukkoliikenteen resurssien yhdistäminen yhdessä Varhan ja koko Vakka-Suomen kuntien kanssa.
Merja Koski, kaupunginvaltuutettu, SDP