Lounais-Suomen Jätehuolto (LSJH) huolehtii 18 kunnassa kuntien lakisääteisistä jätehuollon palvelutehtävistä. Näin myös Uudessakaupungissa. Äskettäin muuttunut jätelaki toi LSJH:n vastuulle bio- ja pakkausjätekuljetusten järjestämisen. Jo aikaisemmin Uudenkaupungin teknisen lautakunnan päätöksellä kaikki haja-asutusalueen sekajätteiden aluekeräyspisteiden tyhjennykset siirtyivät kunnan vastuulle. LSJH on huolehtinut niistä siitä lähtien, kun Uudestakaupungista tuli LSJH:n osakas vuoden 2022 alussa.
Nyt sekajätteiden kiinteistökeräys sekä saostus- ja umpisäiliölietteet ovat jätehuoltoviranomaisen pöydällä. Jätelain mukaan kuljetusjärjestelmän toimivuutta on tarkasteltava ja siitä on tehtävä päätös, mikäli se järjestetään kuten Uudessakaupungissa, kiinteistönhaltijan kilpailuttamana.
Mikäli LSJH:n kuljetusvastuut tulevaisuudessa laajenevat, toteutamme sen noudattaen samoja periaatteita ja tavoitteita, kuin kaikissa muissakin kilpailutuksissamme. Tavoittelemme resurssitehokasta ja kohtuuhintaista keräystä, jonka reittejä ja kilpailutuksia valmistelemme kuulemalla markkinavuoropuheluissa alan yrityksiä.
Suunnittelemme aina kuljetusurakat siten, että myös pienet, paikalliset toimijat voivat niihin tehdä tarjouksia. Siksi urakka-alueet on mitoitettu siten, että ne on mahdollista hoitaa yhdellä autolla. Esimerkiksi Naantalissa, Pöytyällä ja Marttilassa viime vuonna alkaneiden saostus- ja umpilietesäiliöiden tyhjennysten kilpailutukset voittivat lähialueen yrittäjät.
Eri jätelajeja koskevat käsittelymaksut ovat kaikissa osakaskunnissa samansuuruiset. Käsittelymaksuissa huomioidaan kokonaiskustannukset koko alueella. Tästä syystä Uudenkaupungin alueella lietteen käsittelymaksu on aiemmin totuttua suurempi. Tasataksa kuitenkin takaa kaikille toimialueen asukkaille samanhintaiset palvelut asuinpaikasta riippumatta.
Myös me LSJH:ssa seuraamme huolestuneena hankintalain sidosyksikkörajaukseen suunniteltua 10 prosentin vähimmäisomistusrajausta. Se uhkaa erityisesti pieniä kuntia ja niiden mahdollisuuksia tehdä kuntayhteistyötä muiden kuntien kanssa. Vaarassa on myös suomalainen, monta vuosikymmentä jatkunut pitkäjänteinen työ kuntavetoisessa jätehuollossa.
Tuoreen asukastyytyväisyyskyselymme perusteella 89 prosenttia uusikaupunkilaista pitää jätehuoltoa kunnan peruspalveluna, jota pitää suunnitella ja järjestää kokonaisuutena. Jos lakimuutos toteutuisi suunnitellussa muodossaan, merkitsisi se nykymuotoisen, hyvään ja kuntarajat ylittävään yhteistyöhön sekä ketterään, mutta riittävän mittakaavan takaavaan toiminta-alueeseen perustuvan yhteistyön päättymistä.
LSJH-yhteistyön aikana Uudenkaupungin hyötyjätteitä vastaanottavat ekopisteet ja sekajätteen aluekeräyspisteet on uudistettu, uudella lajitteluasemalla vastaanotettavien jätelajien määrä on lisääntynyt ja puu- ja haravointijätettä vastaanotetaan nyt maksutta ympäri vuoden. Lisäksi kiertävä lajitteluasema Siira pysähtyy nyt myös Uudenkaupungin alueella. LSJH vastaa myös ympäristöneuvonnasta, jota tarjoamme niin koululaisryhmille kuin muille asukkaille. Viime vuonna neuvojamme olivat mukana esimerkiksi Uudenkaupungin kevätmarkkinoilla ja järjestivät kompostointi-illan ja hävikkiruokakurssin.
Toivottavasti arjen jätehuolto ja sen kehittäminen voi jatkua myös tulevina vuosina nykymuotoiseen yhteistyöhön perustuen. Jätehuollon tehokas järjestäminen, EU:n kierrätystavoitteiden saavuttaminen ja lopulta luonnosta huolehtiminen edellyttävät hyvää yhteistyötä ja vuorovaikutusta kuntien, niiden asukkaiden, yrittäjien ja LSJH:n kesken.
Cati Huhta
palvelujohtaja
Lounais-Suomen Jätehuolto