Kalannin pyörätie ja Kasitien eritasoliittymä yhä ilman rahoitusta – Ely-keskus laskee, että teiden korjausvelka kasvaa jälleen

0
Päivi Tuovio (vas.) vieraili Uudenkaupungin kauppakamariosaston kokouksessa, joka pidettiin Yaralla. Tehtaanjohtaja Teija Kankaanpää kertoi, että Uudenkaupungin tehtaalla on tänä vuonna 60-vuotisjuhla.

Laitilan kasitien eritasoliittymää on odotettu pitkään ja hartaasti.

– Risteys ei ole vielä Väyläviraston investointilistalla, vaikka oma kantani on, että hanke pitäisi toteuttaa. Hanke etenee kuitenkin kohti listan kärkipäätä, Varsinais-Suomen ely-keskuksen liikenne- ja infrajohtaja Tuovi Päiviö toi lohduttavan viestin Uudenkaupungin kauppakamariosaston kokoukseen viime perjantaina.

Laitilan eritasoliittymän tiesuunnitelman hyväksymispäätös on tulossa nähtäville tällä viikolla. Päiviö kertoi, että suunnitelma on voimassa neljä vuotta.

– Sen jälkeen voimassaoloaikaa voidaan jatkaa vielä neljällä vuodella, ja erityisperusteluilla vielä neljällä vuodella.

Tänä aikana liittymä pitäisi saada rakennettua, jotta suunnittelua ei tarvitsisi aloittaa uudestaan, kuten aiemmin on jo käynyt.

Päiviö kehotti vetoamaan kansanedustajiin hankkeen puolesta.

– Sieltä se rahoitus löytyy. Olisi tärkeää saada Laitilan risteys Väyläviraston investointilistalle.

Päiviö esitteli alueen tiehankkeita kauppakamariosaston kokouksen aluksi. Viime vuosi oli teiden korjausten kannalta erinomainen. Tierahaa oli käytössä niin paljon, että teiden korjausvelkaa saatiin kurottua.

Tätä vuotta Päiviö kuvaili ”melko hyväksi”. Teiden korjauksiin on varattu koko maahan 365 miljoonaa euroa. Tästä Varsinais-Suomeen ja Satakuntaan saadaan noin 44 miljoonan euron potti, jolla voidaan päällystää noin 400 kilometriä teitä. Viime vuonna päällystysohjelmassa oli noin 500 kilometriä päällystetöitä.

– Huonokuntoisia teitä on paljon jo nyt ja tänä vuonna tulee lisää, Päiviö totesi ykskantaan. Korjausvelka ei kuitenkaan kasva ihan sitä tahtia kuin muutamina vuosina aiemmin.

Ely-keskuksen liikennepuoli selvittää tarkkaan, mihin tie-eurot käytetään. Ely-keskus on valmistellut tämän vuoden päällysteohjelmaa. Päiviö kertoi, että kuntokartoituksessa mitataan, miten paljon heikkokuntoisia osuuksia teillä on.

– Jos huonoja pätkiä on siellä täällä, tie ei ole niin sanotusti tehokas korjauskohde. Jos taas huonokuntoisia osuuksia on paljon, esimerkiksi 70 prosenttia, tie on tehokas korjauskohde.

Uudessakaupungissa uutta päällystettä on tulossa Lokalahdentielle kuuden kilometrin osuudelle. Vehmaalla päällystetään Y-tietä välillä Kirkonkylä – Uhlu.

Ely-keskus on päättänyt, että rauhallisempia päällystettyjä teitä voidaan muuttaa sorateiksi. Laitilassa on tarkoitus kunnostaa Limokorventie 8,5 kilometrin osuus soratieksi.

– Hyväkuntoinen soratie on parempi kuin heikkokuntoinen päällystetty tie, Päiviö perusteli. Hän korosti, että tien muutos soratieksi ei vaikuta talvihoitoluokitukseen.

– Helsinginrannantien loppuosuus Taivassalossa on muutettu noin kolmen kilometrin osuudelta soratieksi ja siihen on oltu tyytyväisiä.

Kantatie 43:n valaistushankkeesta Päiviö oli tyytyväinen. Ely-keskus on luokitellut tien vaaralliseksi, 280 000 euron valaistushankkeella tiestä saadaan turvallisempi.

Kauppakamariosaston hallitus muistutti myös pyörätiestä Laitilasta Kalantiin. Päiviö totesi, että hanke on jo Väyläviraston investointilistalla, mutta rahaa siihen ei vielä ole. Kevyen liikenteen väylän kustannukseksi on laskettu 6,5 miljoonaa euroa.

– Elyn rahoilla sitä ei pystytä tekemään, eikä jakovararahoilla. Pyörätie vaatii erillisrahoituksen.

Ely-keskus on tehnyt liikenneturvallisuuspisteytyksiä. Niissä Uusikaupunki on saanut viidestä neljä tähteä, kuten myös muu Vakka-Suomi. Alueen liikenneturvallisuustilanne on siis kohtuullisen hyvä.

Uudenkaupungin kauppakamariosaston hallitus kokoontui perjantaina Yaran tehtaalla, joka viettää tänä vuonna 60-vuotisjuhlia.

Yaralla on käyty muutosneuvotteluita, mutta tehtaanjohtaja Teija Kankaanpää kertoi, että Uudenkaupungin tehtaan henkilöstömäärä ei juuri muutu. Tehtaalla on työntekijöitä noin 240.

Yara tuottaa noin Suomessa 1,5 miljoonaa kiloa lannoitteita vuodessa.

– Yara on myynyt Ukrainaan koko sodan ajan lannoitteita. Myös viljelijätilaisuuksia on pidetty myös sota-aikana.

Kankaanpää kertoi, että vaikka Ukrainassa on äärimmäisen haastava tilanne, osassa maata on pystytty viljelemään.

Yaran Uudenkaupungin tehdas juhlistaa 60-vuotispäiväänsä syyskuussa.