Kaupunki jätti lausuntonsa lähijunaliikennettä koskevaan lakiluonnokseen helmikuussa. Lausunnossa kritisoitiin reippaasti lakiluonnoksen tekstiä. Uusikaupunki katsoo muun muassa, että lakiluonnos asettaa uusille toimijoille tarpeettomia esteitä, koska kunnat joutuisivat hoitamaan viranomaistehtäviä jo ennen, kuin niillä on toimivalta.
Uusikaupunki kritisoi myös linjausta, jonka mukaan samalla alueella ei voisi toimia useampia toimivaltaisia viranomaisia.
Kaupunginjohtaja Atso Vainio kertoo, että kaupungin tavoitteena on vaikuttaa myös Traficomiin, sillä Traficom on esittänyt julkisuudessa virheellisiä väitteitä. Traficomin mielestä lähijunaliikenne voisi alkaa vasta Turku – Uusikaupunki -radalla vasta peruskorjauksen jälkeen 2030-luvulla. Traficom on vedonnut myös siihen, etteivät junat voisi ajaa kuin korkeintaan 60 km/t, ja peruskorjauksen vuoksi lähijunaliikenne jouduttaisiin keskeyttämään pitkäksi aikaa.
Vainio sanoo, että Traficomin väitteet voidaan kyseenalaistaa.
– Radan nopeusrajoitus ei ole sidottu perusparannukseen ja sen ajankohtaan. Nopeusrajoituksen määrittelyn perusta ovat radan tekniset ominaisuudet. Yksi osa teknisiä ominaisuuksia on radan kunto, joka perustuu aina radan kunnossapitoon. Uudenkaupungin radan kohdalla kunnossapidon tasoa ja määrää ei voi eikä ole voinut vähentää siitä, minkä Yaran lannoitetehtaan kemikaalikuljetukset edellyttävät.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että radalla on pystyttävä ajamaan 100 km/t:n nopeudella, koska rata on pidettävä B1-luokan mukaisessa kunnossa.
Lisäksi Vainio huomauttaa, että perusparannus on käynnissä aina jossain päin rataverkkoa.
– Perusparannuksia on tehtävä ja tehdään myös vilkkaasti liikennöidyillä radoilla tai muilla sellaisilla radoilla, joiden liikennettä ei ole mahdollista keskeyttää perusparannuksen ajaksi. On normaali käytäntö, että ratoja perus parannetaan liikenteen ollessa käynnissä.
Vainion mielestä radan peruskorjaus on tarpeen, mutta henkilöjunaliikenteen aloittamiselle se ei ole edellytys.
– Rata on henkilöjunien 100 km/t nopeuteen kelvollinen jo nykyisellään.