Alueen isoimmat tiet ovatkin kohtuullisen hyvässä kunnossa, sillä viime vuonna päällystystöitä tehtiin kantatie 43:lla Uudenkaupungin ja Kalannin välillä sekä valtatie 8:lla, jonne uutta pintaa saatiin 22 kilometrin osuudelle.
Tiestön ongelmat keskittyvätkin pienemmille teille. Kun korjausvelkaa on kertynyt vuosien mittaan paljon, päällystyskohteet ovat usein vilkasliikenteisiä teitä.
Viime vuonna Varsinais-Suomen ely-keskus pystyi kuromaan korjausvelkaa, rahoituspotti oli sen verran suuri. Tänä vuonna palataan tilanteeseen, että korjausvelka kasvaa. Varsinais-Suomeen ja Satakuntaan saadaan tänä vuonna uutta pintaa noin 400 tiekilometrille.
Ely-keskuksessa on mietitty, miten tiestön kuntoa voitaisiin korjata edullisemmin. Viime vuonna Taivassalossa muutettiin Helsinginrannantien loppuosuus soratieksi. Liikenne- ja infrajohtaja Tuovi Päiviön mukaan ratkaisusta on tullut hyvää palautetta.
Nyt päällystettyjä teitä aiotaan muuttaa sorateiksi enemmänkin. Tänä vuonna Laitilassa muutetaan 8,5 kilometrin pätkä Limokorventietä soratieksi.
Ely-keskuksen ratkaisu kuulostaa viisaalta, sillä jotainhan tiestölle on tehtävä. Kun sähköautojen määrä kasvaa, tiet kuluvat yhä enemmän, sillä sähköautot ovat yleensä polttomoottoriautoja painavampia.
Sähköautot asettavat myös yhä kovempia vaatimuksia tiestön kunnolle. Teiden epätasaisuus ja routavauriot voivat vaurioittaa sähköautojen akkuja.
Lapissa, jossa sorateitä on paljon, on tosin todettu, että sorateillä tapahtuu sähköautojen rengasrikkoja suhteellisesti enemmän kuin kevyemmillä polttomoottoriautoilla (Yle 8.8.2023).
Teija Uitto