Annetaanko ukilaisille kyytiä?

0

Toimimaton kaupungin sisäinen liikenne on yleisesti koettu suurimmaksi vielä ratkaisemattomaksi puutteeksi muuten hyvässä ja viihtyisässä kaupungissamme. Erityisesti tämä koskee ikäihmisiä, joita on jo yli kolmannes asukkaistamme. Varhan kuljetukset toimivat kehnosti eikä Vuki-kyytikään ajallisesti varsin rajoittuneena palvele heidän tarpeitaan kovin hyvin.

Vanhusneuvoston aloitteesta käynnistyneessä Ukikyyti-kokeilussakin toki oli omat heikkoutensa. Käyttäjistä kuitenkin yli 90% oli tyytyväisiä. Ehkä yllättäenkin käyttäjien jakautuminen eri ikäryhmiin oli varsin tasainen. Suurin ikäryhmä matkustajista olivat 30–44-vuotiaat. Kokeiluvuoden aikana tehtiin yli 13 000 matkaa noin 1 000 henkilön toimesta. Parhaimpina kuukausina matkustajia oli 72–79 päivässä. Tuolloin lipun hinta oli 2 euroa aikuiselta ja matkan nettokustannus noin 12 euroa. Kokeilun puolivälissä lipun hinta nostettiin 5 euroon. Matkustajien määrä putosi alle puoleen ja matkan nettokustannus kohosi 21–34 euroon.

Ymmärrettävästi taksiyrittäjät kokivat Ukikyydin uhkana toimeentulolleen. Kuitenkin kyselyn mukaan vain 10–15% matkustajista korvasi Ukikyydillä mahdollisen taksimatkan. Hoidettaisiinpa sisäinen liikenne millä tahansa järjestelyllä, palvelut ostetaan kuitenkin yksityisiltä palveluntuottajilta. Voitaneen myös havaita, että jos nykyinen taksijärjestelmä olisi yksinään ollut riittävä ratkaisu kaupungin sisäiseen liikenteeseen, mitään ongelmaa ei olisikaan.

Ukikyydin kustannukset kokeiluajalta olivat hieman yli 20 000 euroa kuukaudessa, noin 250 000 euroa vuodessa. Valitettavasti se oli liikaa poliittisten päättäjien enemmistön mielestä ja Ukikyyti lopetettiin. Vuki-kyydin kustannuksista minulla ei ole tietoa.

Kaupungin sisäistä liikennettä ei edes pääkaupunkiseudulla pystytä saamaan kannattavaksi ilman yhteiskunnan tukea. Jo nytkin Uusikaupunki ostaa esimerkiksi koulukuljetuksiin linja-autovuoroja, joita käyttävät muutkin matkustajat.

Sisäinen liikenne on välttämättä jotenkin saatava toimimaan! Mielestäni vaalien jälkeen pitää järjestää kaupunkilaisille riittävän kattava ja edustava kysely, jolla selvitetään ainakin kuljetusten todellinen tarve ja mitä matkasta ollaan valmiita maksamaan itse, sekä miten paljon kyyteihin on valmiutta käyttää verovaroja. Samalla voitaisiin vastaavasti selvittää kaupunkilaisten tarve ja kannatus lähijunaliikenteelle.

Olisiko kyytiä tarvitsevilla nyt valmiutta maksaa enemmän matkastaan? Olisiko vähän kalliimpikin kyyti parempi kuin ei kyytiä ollenkaan? Onko vaaleissa valittavalla uudella kaupunginvaltuustolla valmius ja kyky ratkoa sisäisen liikenteen ongelmat?

Aika näyttää, äänestäjät ratkaisevat.

Matti Ankelo

Kaupunginvaltuutettu,

kuntavaaliehdokas, kokoomus