Näin Suomen Lähijunat Oy visioi kulttuurikeskus Crusellissa kesäkuussa 2022. Moni salissa kuunteli Pekka Mötön ja Antero Alkun esitystä epäuskoisena. Lähijunaliikenteen käynnistäminen jo parin vuoden päästä kuulosti uskomattomalta, ja sitähän se sitten olikin.
Aikataulu on venynyt, ja tiistaina Traficomin järjestämässä tilaisuudessa kävi harvinaisen selväksi, että Uudessakaupungissa huhuillaan yhä junaa, kun Naantaliin lähijuna kulkee jo. Näin siitä huolimatta, että Naantalin rataa ei ole vielä edes sähköistetty.
Elinkeinoelämä on vedonnut jo pitkään, että Uuteenkaupunkiin on välttämätöntä saada lähijunaliikennettä. Hankkeen takana ovat olleet Uudenkaupungin kaupunki, Uudenkaupungin kauppakamariosasto, Varsinais-Suomen liitto ja radanvarsikunnat Nousiaista lukuun ottamatta, silti hanke ei ole edennyt.
Samanaikaisesti Naantalin kaupunki on pystynyt vakuuttamaan Väyläviraston, että Muumimaailmaan on päästävä lähijunalla mahdollisimman nopeasti. Rauman kaupunki sai hallitukselta jo jopa lupauksen taloudellisesta tuesta lähijunaliikenteelle.
Väylävirasto esitteli maanantaina valmiin suunnitelman Raision junaseisakkeesta. Naantalin ratapihakin on jo suunniteltu. Väyläviraston aluepäällikkö Erkki Mäkelän mukaan Uudenkaupungin rata pitäisi peruskorjata ennen lähijunaliikennettä, ja seisakkeistakin pitäisi tehdä selvitys (US 6.5.). Väitteet eivät tunnu uskottavilta, kun radalla kulkee henkilövaunuja raskaampia kuljetusvaunuja, ja paikallisjunaliikenteen asemapaikkojen kehittämissuunnitelma on tehty jo vuonna 2020.
Kyse taitaa olla myös tästä: Naantalista on ollut suora yhteys liikenne- ja viestintäministeriöön, ja Raumalta saatiin juuri uusi työministeri.
Uusikaupunki uhkaa jäädä seisakkeelle pitkäksi aikaa.
Teija Uitto
On tämä hieman erikoista, kun alueellisten toimijoiden ja Varsinais-Suomen Liiton sekä muiden toimijoiden johdolla on tehty jos jonkinlaisia selvityksiä tähän Ugin henkilöjunaliikenteeseen liittyen. Eikö tätä tietoa ole Väylävirastoon viety tai muita keskeisiä päättäjiä ml. Väylävirastoa pidetty tietoisena, sitä on vaikea sanoa?
Nettiä selatessa löytyy varsin vaivatta asiasta useita selvityksiä viimeisen viiden vuoden sisään näistä muutama esiin nostaen:
– Varsinais-Suomen paikallisjunaliikenteen asemapaikkojen kehittämissuunnitelma
– Turku–Uusikaupunki-junaliikenteen uusien asemapaikkojen kehittämissuunnitelma
– Varsinais-Suomen alueellisen junaliikenteen organisoitumisen ja kustannusten jakamisen vaihtoehdot
Kommenttien lisääminen on estetty.