Wintteri kuin Guggenheim

0

Wintterin pytinki kohoaa kaupungin yllä kuin avaruudesta laskeutunut Tähtien sodan temppeli. Julkisivu on eduskuntatalon pikkuveli. UimAvariaahallin puolelta siivu antiikin Roomaa ja takapihalta betonia.

Idyllinen puutaloromantiikka litistyy sen edessä Suomi Filmin lavasteiksi.

Mutta sisältä rakennus on elämys. Tuli mieleeni Bilbaon Guggenheim. Sielläkään ei tiennyt mitä nurkan takaa avautuu. Sama virkistävä avaruus. Ilmavat, lasikaiteiset portaikot lupaavat jatkuvuutta toisessa ulottuvaisuudessa. Mielenkiintoisia yksityiskohtia, oivalluksia. Suuntavaisto häkeltyy, onneksi on opasteet.

Tämä ihmeellinen monitoimirakennus on myös koulu ja totesin koulumuistojeni olevan kivikaudelta. Täynnä kuria, ankaruutta ja epämukavuutta.

Mutta täällä lapset tepsuttavat sukkasillaan kuin japanilaiset. Löhöilevät raidallisilla perhosmatoa muistuttavilla sohvilla ja säkkituoleissa. Hauskaa – joskus ennen – silloin kivikaudella – oli halkolämmitys, kovat pulpetit, joissa piti istua selkä suorana. Hyvä ryhti oli hyvän oppilaan merkki. Nykylapsi kysyy, että mikä ryhti?

Kaupunki odottaa Wintterin tuovan uusia asukkaita ja virkistävän sitä kautta myös elinkeinoelämää. En usko kenenkään muuttavan pelkästään koulun seinien takia. Avainkysymys on, miten tämän avaruusaseman opetusohjelma poikkeaa edukseen muista kouluista? Pärjääkö koulushoppailussa?

Koululaiset osaavat enemmän kuin meikäläiset. He elävät digiajan kelluvassa moninaisuudessa, klikkaavat itsensä kuuhun ja naapurin sähköposteihin. Heillä on monta persoonaa valittavaksi eri tarkoituksiin. He osaavat tehdä elokuvia ja videoita ja jopa innovoida uusia keksintöjä.

Professori Janne Saarikivi sanoi Ruben Stillerin ohjelmassa jotakin, joka piirtyi tulikirjaimin mieleeni. Koulun pitäisi tuottaa sivistystä. En ole kuullut pitkiin aikoihin kenenkään puhuvan sivistyksestä. Kerran sanoin jälkeläiselleni, 9v, että käyttäydy sivistyneesti. Hän katsoi minua silmät pyöreinä: – Mitä se on?

Tuottaako Wintteri sivistystä?

Lukeminen, kirjoittaminen, yleistieto tietenkin. Mutta sivistyksen tukipilareita on toisten kunnioittaminen, kiinnostus muihin kulttuureihin, opettajien arvostus, puhe ilman v….a. Hyvä käytös. Kiusaamiselle nollaraja. jne.

Hyvään kouluun kuuluu kännykkäkielto oppitunneilla. Miten voi oppia ja keskittyä, jos mieli vaeltaa sosiaalisessa mediassa?

Sivistävään kouluun kuuluu mm. oppimisen iloa, keskittyneisyyttä ja ulkolukua. Kokonaisuuksien hahmottamista niin, että vanhanakin taitaa.

Olen surullinen historian vähäisyydestä. Vai vaihteleeko se eri kouluissa? Historia auttaa ymmärtämään nykypäivää. Ne muinaiset roomalaiset ovat yhä länsimaisen sivistyksen peruskauraa.

Wintteri herättää ajatuksia. Se sijaitsee kaukana ja ilman paikallisliikennettä, sitä Uki-kyytiä, se voi jäädä monilta kokematta.

Pirkko Arstila

freelancer