Näin Raumalla on toimittu jo vuosia, ja kävelykatukaudesta on saatu myönteisiä kokemuksia. Kun autot poistuvat kaduilta, kivijalkaliikkeet valtaavat tilan ja Vanha Rauma elävöityy.
Kun Alisenkadun uudistusta suunniteltiin, kaupunki järjesti kyselyn, minkälaisen kadun kaupunkilaiset siitä haluavat. Yhtenä vaihtoehtona oli rakentaa kävelykatu.
Uusikaupunkilaiset äänestivät sen puolesta, että kadulla saisi edelleen ajaa ja kadulle myös pysäköidä. Ratkaisu on järkevä kaupunkimme väestörakennettakin ajatellen. Huonojalkaisetkin pääsevät asioimaan, kun auton voi jättää lähelle sitä liikettä, johon on menossa.
Niinpä Alisestakadusta tehtiin pihakatu, joka on toiminut hyvin. Tarvittaessa kadun voi vallata tapahtumakäyttöön, kuten tehtiin esimerkiksi kesäkuun muotinäytöksen aikaan.
Kun Uudessakaupungissa pohditaan, miten keskustaa voisi vielä lisää elävöittää, Rauman malliakin voisi kokeilla. Tai onhan sitä itse asiassa kokeiltukin.
Alisenkadun suunnitteluvaiheessa kadusta tehtiin demokatu, joka suljettiin Sepänkadun ja Koulukadun väliltä autoliikenteeltä. Alisenkadun lisäksi demokatualuetta oli myös Rauhanpuisto. Demokatu-kokeilu alkoi heinäkuun lopussa ja päättyi syyskuun alussa. Kaupunki järjesti demokatualueella erilaisia tapahtumia, oli kansainvälistä ruokatoria, elokuvailtoja, pumptrack-rata torilla, cellograffitin tekoa, riippumattoja puistossa, Taiteiden yö, Venetsialaisten naamiaiset, kakkubuffettia ja kivijalkaliikkeitten tempauksia.
Rauman malliin Alisellekadulle voisi julistaa kävelykatukauden keskikesällä, vaikkapa heinäkuun ajaksi. Kun kävelykatukaudesta tulisi perinne, kivijalkaliikkeet voisivat laajentaa toimintaansa kadulle. Kadulla voisi olla erilaisia pop up -myyntipisteitä, katusoittajia ja muita esiintyjiä.
Teija Uitto