Varsinais-Suomen hyvinvointialueen (Varha) sosiaali- ja terveyspalvelujen laskuissa sovelletaan jatkossa samoja perinnän käytänteitä kuin erikoissairaanhoidon laskuissa.
Varha on toteuttanut takaisinperintää kesäkuusta 2024 lähtien erikoissairaanhoidon ja ensihoidon kuljetuksen laskuissa. Nyt käynnistyvässä toisessa vaiheessa perintää laajennetaan koskemaan sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakaslaskuja, jotka ovat erääntyneet vuoden 2023 alussa tai sen jälkeen. Perintä käynnistyy vaiheittain kesäkuusta alkaen.
– Maksamatta jääneiden laskujen perintä on vaiheistettu hyvinvointialueuudistuksen vuoksi. Sosiaali- ja terveyspalvelujen laskuissa sovelletaan jatkossa samoja perinnän käytänteitä kuin erikoissairaanhoidon laskuissa, Varhan talousjohtaja Ville Rajahalme taustoittaa.
Ennen kuin perintä alkaa, asiakas saa maksumuistutuksen ja tiedon avoimista laskuista kotiin kannettuna kirjeenä. Mikäli asiakas ei maksumuistutuksesta huolimatta suorita maksua, lasku siirtyy perintään. Asiakas sopii maksujärjestelystä suoraan perintäyhtiön kanssa kirjeessä olevien ohjeiden mukaisesti.
Varhan asiakaslaskutuksessa otetaan huomioon asiakkaan maksukykyyn ja elämäntilanteeseen liittyvät seikat.
– Jos asiakas tunnistaa laskun saadessaan, että sen maksamisessa on vaikeuksia, asiakkaan kannattaa olla yhteydessä Varhan laskutuksen asiakaspalveluun ennen eräpäivää. Tarjoamme joustoa laskun eräpäivässä ja erilaisia maksujärjestelyjä niitä tarvitseville, talouspalvelupäällikkö Riikka Kilpi neuvoo.
Asiakas voi tilata Varhan laskut omaan verkkopankkiinsa e-laskuina, jotka ovat valmiiksi täytettyjä ja saapuvat ajallaan maksettaviksi. E-laskusopimus tehdään asiakkaan omassa verkkopankissa.
Ohjeet e-laskun käyttöönottoon, laskujen maksamiseen ja muutoksenhakuun löytyvät Varhan verkkosivulta Asiakaslaskutus ja ohjeet.