Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta teki yllättäen kesäkuussa päätöksen henkilöjunaliikenteen kilpailutuksen aikataulusta. Jos kunnat tahtovat tehdä valtion kanssa yhteishankintoja lähijunaliikenteeseen, päätökset on tehtävä alkuvuoteen 2026 mennessä.
Hallitus päätti kevään puoliväliriihessä 2,5 miljoonan euron tuesta Rauman ja Tampereen väliselle henkilöjunaliikenteelle. Junaliikenne alkaa 2027.
Se oli yllätys, että nyt muidenkin kuntien pitäisi jo päättää omista junahankkeistaan. Aikataulu on kunnille kireä, ja ajankohdaltaan hankala. Kuntavaalit on vasta käyty, ja uusien valtuustojen varsinainen työ alkaa vasta ensi syksynä. Näin isoa asiaa on vaikea ottaa käsittelyyn näin nopeasti.
Vaikeuskerrointa nostaa kuntien taloudellinen tilanne. Kun useissa kunnissa on menossa talouden sopeuttamisohjelma, juuri nyt on vaikea tehdä päätöksiä lähijunaliikenteestä.
Uudenkaupungin kaupunginjohtaja Atso Vainio toteaakin, että kaupunki on yhä kiinnostunut lähijunaliikenteen käynnistämisestä, mutta ”ei nyt sentään hinnalla millä hyvänsä” (TS 23.7.)
Se on jo selvää, että valtio haluaa lykätä Varsinais-Suomen lähijunaliikenteen käynnistämistä. Väyläviraston aluepäällikkö Erkki Mäkelä on useasti tuonut esiin, että Uudenkaupungin rata pitäisi peruskorjata ennen lähijunaliikennettä (US 6.5.).
Lähijunaliikenteen voisi käynnistää aiemminkin, mutta valtion ja Väyläviraston suunnassa tätä tahtotilaa ei näytä olevan.
Valtion nykyinen sopimus VR:n kanssa päättyy vuoden 2030 lopussa. Kalustohankinnat tehdään 2030-luvun alussa. Todennäköisesti lähijunaliikenne pääsisi aloittamaan aikaisintaan vasta 2030-luvun puolivälissä, vaikka ministerivaliokunta penää kunnilta päätöksiä jo nyt.
Teija Uitto