Nopeusnäyttötaulut paljastavat taajamissa ajavien ylinopeudet

0
Nopeusnäyttötaulu Pohjoistullikadulla. Arkistokuva

Ely-keskuksella on käytössä useita siirrettäviä nopeusnäyttötauluja, joiden avulla pyritään kiinnittämään autoilijoiden huomio ajonopeuksiin. Näyttötaulut sijoitetaan yleensä kuukaudeksi kerrallaan liikenneturvallisuuden kannalta riskikohteisiin.

Nopeusnäyttötauluista saatujen mittaustulosten mukaan monet eivät noudata taajamissa asetettua nopeusrajoitusta. Useat tutkimukset kuitenkin osoittavat, että ajonopeuden kasvu lisää sekä onnettomuuden todennäköisyyttä että sen vakavuutta, vaikka onnettomuusriski on yksittäisen kuljettajan näkökulmasta arvioituna pieni.

Erityisesti taajamissa ajonopeuksien pienetkin muutokset voivat vaikuttaa onnettomuuden vakavuuteen, erityisesti kun autoilija törmää jalankulkijaan tai pyöräilijään.

Uudessakaupungissa nopeusnäyttötaulua on käytetty muun muassa Pohjoistullikadulla, Raumantiellä ja Vakka-Suomenkadulla. Näyttötaulut asetetaan taajamamaisiin liikenneympäristöihin, joissa on suojateitä, kouluja, liikennemäärä yli 1 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, paljon kävelijöitä ja pyöräilijöitä sekä alhainen nopeusrajoitus.

Taajama-alueelle tultaessa ajonopeuksia ei aina lasketa riittävästi, jolloin nopeusnäyttötaulu havahduttaa kuljettajan laskemaan nopeustasoa taajaman nopeusrajoituksen mukaiseksi. Tällä parannetaan erityisesti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuutta.

Varsinais-Suomen ely-keskuksella on 65 kappaletta 40 km/h nopeusrajoitusalueella pidettäviä nopeusnäyttötauluja ja 26 kappaletta 50 km/h alueelle tarkoitettuja tauluja. Mittaustuloksia kertyy vuositasolla huomattava määrä, vuonna 2024 oli yhteensä noin 2,3 miljoona mittausta.

Nopeusnäyttötauluista saatujen mittaustulosten mukaan monet eivät noudata taajamissa asetettua nopeusrajoitusta. Esimerkiksi 40 kilometrin rajoitusalueella 15 prosenttia ajoneuvoista ajoi yli 52 kilometrin tuntinopeutta. 50 kilometrin rajoitusalueella 15 prosenttia ajoneuvoista ajoi yli 58 kilometrin tuntinopeutta.