Luovuus pääsi valloilleen Tatsuo Hoshikan taideleirillä

0
Tatsuo Hoshika opetti keskittymään tummuusasteikkoon sekä erottamaan valo- ja varjokohdat toisistaan.

Prykissä päästiin viikonloppuna nauttimaan Tatsuo Hoshikan vetämästä kolmen päivän mittaisesta taideleiristä. Leirille osallistui Hoshikan vanhoja oppilaita, mutta myös uusia kasvoja. Ohjelmaan kuului muun muassa kuvataiteen teoriaa, maalaamista ja Hoshikan esittämää musiikkia panhuilulla.

Hoshika oli neljännellä luokalla kun hänen opettajansa oli kannustanut nuorta panostamaan taiteeseen. Opiskeluaikoina Hoshikan ystävät lähtivät vielä eri suuntiin, mutta hän jatkoi taiteen opiskelua.

– Minulla oli silloin ainoastaan mielessä taide, totesi päätökseensä tyytyväinen Hoshika.

Myöhemmin Japanissa asuessaan Hoshika tutustui tunnetun taiteilijan, Kaii Higashiyaman , Suomea käsitteleviin töihin. Higashiyama oli matkustellut Pohjois-Euroopassa, mukaan lukien Suomessa, missä hän inspiroitui pohjoismaiden luonnon kauneudesta ja käsitteli aihetta omissa teoksissaan.

Higashiyaman inspiroimana myös Hoshika päätyi omilla matkoillaan lopuksi Suomeen. Suomessa Hoshika on pitänyt maalauskursseja ja hänen omia teoksiaan on ollut nähtävillä monissa näyttelyissä.

Kursseilla Hoshika pyrkii opettamaan tekniikkaa, jossa keskitytään yksityiskohtien sijaan siihen, mitä kuvassa on.

– Teoksen koko dynamiikka häviää, jos kiinnittää huomiota pelkästään yksityiskohtiin, Hoshika tarkensi.

Olennaiseen keskittymisen vuoksi Hoshika on esimerkiksi maalannut tanssijoita liikkeessä. Prykissä hän maalasi oppilaille sekä mallikuva että taulupohja ylösalaisin ja osoitti sen myötä, että todellisuudessa kuvassa on pelkkiä varjossa ja valossa olevia, eri värisiä, alueita.

– Se on yhdentekevää. Edelleen siinä hevonen on, hymähti mallikuvaa kääntävä Hoshika.

Yksi kurssille osallistuneista kertoi innostuneena kerrasta, jolloin Hoshika oli käskenyt siristää silmiä ja katsoa mallikuvaa, jolloin erottaa sen, mikä on keskeistä.

– Näen kun muut innostuvat ja inspiroituvat opetuksesta. Sen vuoksi minä tätä teen, Hoshika muistutti.

Ajatus leirin pitämisestä Prykissä oli lähtenyt liikkeelle tämän yrittäjän Kati Vanhasen ja Hoshikan oppilaan, Satun , toimesta.

– Todettiin, että minulla olisi tällainen hyvä paikka ja Satu ehdotti ideaa leirin pitämisestä täällä, kertoi Vanhanen.

Prykissä osallistujat kokeilivat Hoshikan opettamia uusia lähestymistapoja ja tekniikoita innolla, eivätkä piitanneet virheistä.

– Kaikki sopii siihen samaan kööriin. Oli sitten aloittelija tai enemmän maalannut, Satu totesi.

Hoshikan kursseilla on mukana kaiken tasoisia taiteilijoita ja jokainen on tervetullut mukaan oppimaan.

Emmi Aitta