Palvelut ja tuki oman kyläkaupan pihalla – Senioreiden liikkuva resurssikeskus kiertää Varsinais-Suomea ympäri vuoden

0
Satu Järvenpää Turun Lähimmäispalveluyhdistys ry:stä sekä Varhan ikääntyneiden palveluohjaaja Linda Lindberg kokevat työn liikkuvassa resurssikeskuksessa merkitykselliseksi.

Varsinais-Suomen alueella kulkee liikkuva resurssikeskus, eli senioreille suunnattu neuvonta-auto, joka tuo järjestöjen, Varhan ja kuntien työntekijöitä lähelle koteja. Auto saapui Pyhämaan kyläkaupalle mukanaan Satu Järvenpää Turun Lähimmäispalveluyhdistys ry:stä sekä Varhan ikääntyneiden palveluohjaaja Linda Lindberg .

– Olemme käyneet Pyhämaan kyläkaupalla kerran kesässä useampana vuonna. Tästä lähdemme vielä iltapäiväksi Pyhärantaan, Järvenpää kertoi.

Tällä kertaa Järvenpää ja Lindberg olivat liikkeellä kahdestaan.

– Usein tuomme mukanamme muitakin ammattilaisia. Toisaalta saattaa olla helpompaa avautua, kun meitä on paikalla vähemmän, Järvenpää pohti.

Auto kiertää koko Varsinais-Suomen aluetta, yhteensä 27 kuntaa, ympäri vuoden. Kaksikko kertoi, että auton työntekijät kohtaavat vuodessa yli 4 000 ihmistä.

– Kierrämme säällä kuin säällä. Tosin marraskuun lopulla alkaa olla jo vähän kylmä tavata ihmisiä ulkona, Lindberg naurahti.

Auton toimintaa organisoi Turun Lähimmäispalveluyhdistys kumppaninaan Varha. Auto tekee yhteistyötä eri järjestöjen ja kuntien kanssa.

– Pysähdyspaikkoina toimivat useimmiten kauppojen ja apteekkien edustat, ja nyt teemme myös terveysasemakiertuetta Varhan kokemusasiantuntijan kanssa, Lindberg kertoi.

Matkalla on myös mukautuvia pysäkkejä sisätiloissa.

– Esimerkiksi Vehmaalle on suunnitteilla pienimuotoiset neuvontamessut yhteistyössä kunnan vanhusneuvoston kanssa, Järvenpää kertoi.

Monille mahdollisuus asioida paikan päällä oman kodin lähellä on tärkeä.

– Pääsääntöisesti saamme todella hyvää palautetta. Moni palvelu on nykyään verkossa, mutta kaikki eivät käytä sitä. Ihmiset ovat kiitollisia, että meidän kanssamme saa asioida kasvokkain, Järvenpää sanoi.

Liikkuva resurssikeskus tarjoaa ikäihmisille tietoa sekä keskustelumahdollisuuden.

– Kerromme esimerkiksi edunvalvontavaltuutuksesta, digiasioista, muistin aktivoinnista ja liikkumiseen liittyvistä asioista.

Varhan työntekijän kanssa taas pääsee juttelemaan esimerkiksi kotona pärjäämiseen liittyvistä asioista.

– Tulemme lähelle, ettei seniorien tarvitse lähteä Ukiin saakka asioimaan. Meillä  Varhan ikääntyneiden palveluohjauksella on myös kiinteät neuvontapisteet sekä puhelin- ja chat-palvelu, ja pyrimme olemaan monikanavaisia, jotta apua on mahdollisimman helposti saatavilla, Lindberg sanoi.

Liikkuva resurssikeskus jakaa tietoa myös muista eri tahojen  palveluista.

– On olemassa erilaisia “turinapuhelimia”, joihin pystyy soittamaan, jos ei pääse osallistumaan ryhmiin, esimerkiksi huonontuneen kunnon takia, Lindberg kertoi.

Autoon pystyy tulemaan myös aremmissa kysymyksissä.

– Täällä pystyy juttelemaan myös arkaluontoisemmista asioista – auton sisätilat mahdollistavat kahdenkeskisen keskustelun, Järvenpää jatkoi.

Resurssikeskus tukee ihmisiä myös löytämään mielekästä tekemistä.

– Olipa se sitten jumppaa, alueen toimijoiden järjestämiä kerhoja tai lukemista, jokaiselle jotakin, Järvenpää sanoi.

Resurssikeskukseen saavutaan monista eri syistä ja monia eri reittejä.

– Osa tulee tarkoituksella, osa poikkeaa ohikulkumatkalla katsomaan, mitä on tekeillä. Joissain paikoissa meitä odotellaan jo valmiiksi ulkona, Lindberg kertoi.

Kaksikon mukaan ihmiset eivät monesti tiedä, mistä hakea neuvontaa.

– Kynnys ottaa yhteyttä saattaa olla korkea. Asioita saatetaan vähätellä, kunnes ne kasvavat isoiksi tai saatetaan ajatella, etteivät omat ongelmat ole “tarpeeksi suuria”, Järvenpää kuvaili.

Autolle pystyy tulemaan myös ihan vain moikkaamaan.

– Meille tullaan juttelemaan niin iloissa kuin suruissa. Jotkut kertovat meille myös alueen kuulumisia, Lindberg hymyili.

Työntekijät neuvovat kaikenikäisiä senioreihin liittyvissä asioissa. Heidän avustuksellaan on tehty myös huoli-ilmoituksia.

– Välillä meihin on oltu yhteydessä esimerkiksi huolestuneiden naapureiden tai kauppiaiden toimesta, jos seniori on käynyt monta kertaa päivässä kaupassa samoilla ostoksilla tai toiminut muuten poikkeuksellisesti. Kannustamme ihmisiä välittämään toisistaan: ei tarvitse olla seniori tullakseen juttusille, Järvenpää kertoi.

Kaksikko kokee työnsä merkitykselliseksi.

– Järjestöjen ja julkisen sektorin yhteistyö on tärkeää. Kun palveluiden kriteerit ovat tiukentuneet, on tärkeää tehdä työtä yhdessä ja kohdistaa resurssit hyvin. Järjestöt eivät paikkaa julkista sektoria, mutta tarjoavat ensiarvoisen tärkeää ennaltaehkäisevää ja varhaista tukea erilaisissa tilanteissa, Järvenpää sanoi.

Kaksikko kannustaa ihmisiä juttusille.

– Jos tavoitamme pysäkeillämme muutamankin ihmisen ja saamme avustettua heitä mielen päällään olevissa asioissa, olemme tyytyväisiä, Lindberg summasi. 

Helmi Rantanen