Avuntarvitsija terveyskeskuksessa

0

Punkki nappasi kiinni niskaani. Pahaksi onneksi huomasin sen vasta yöllä kun olin yksin kotona enkä saanut sitä kotikonstein irti. Niinpä ajoin aamulla terveyskeskukseen pyytämään apua. Sitäpä ei niin vaan annettukaan. ”Tämä toimii ajanvarausperiaatteella, ei tänne voi noin vaan tulla” minulle sanottiin ja kehotettiin palaamaan kotiin. Muutaman päivän päästä, jos puremakohtaan tulisi punainen rinkula voisi tulla lääkäriin.

Pitkän ja sitkeän väittelyn jälkeen pääsin lopulta sairaanhoitajan vastaanotolle ja hän poisti punkin. En voi olla pohtimatta miksi tämäntapaisen ”pienen” hoitoavun saanti on tehty niin vaikeaksi. Miksi ei voi olla päivystävää sairaanhoitajaa, joka ottaisi vastaan jonotusperiaatteella? Punkin tai tikun poistoon tai vaikkapa roskan poistamiseen silmästä ei sovellu järjestelmä, jossa hoitajan vastaanotolle pääsee viikon päästä ja lääkärin luo kahden kuukauden päästä.

Olen antanut asiasta palautetta suoraan Varhalle. Tämän kirjoitin siksi, että haluan kannustaa muitakin tekemään samoin kun aihetta ilmenee. Haluan myös rohkaista kaikkia vaatimaan itselleen ja läheisilleen kulloinkin tarpeellista hoitoa. Onhan järjetöntä ruveta odottelemaan esimerkiksi borrelioosin tai verenmyrkytyksen oireita sen sijaan että apu annetaan heti.

Valitettavasti monet eivät koston pelossa uskalla antaa palautetta omalla nimellään. Jokin aikaa sitten nimimerkki ”Potilaallista voimaa tarvitaan” kertoi vaimonsa saaman hoidon ongelmista ja totesi lopuksi, ettei häntä varmaan hoideta enää lainkaan jos hän nimensä jutun loppuun laittaisi.

Mielestäni yhteiskunnassamme on jotain todella pahasti vialla jos ja kun pelkäämme hoitajia ja lääkäreitä, jotka on palkattu meitä hoitamaan. Toivottavasti uudet omatiimit tuovat joustavuutta toimintaan.

Aulikki Hämäläinen

VTM, Kalanti